رضا اردکانیان در بازدید از پروژه تصفیه‌خانه آب شهر اردبیل از محل سد یامچی اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا و کاهش بارندگی در فصل زمستان، در تامین برق مورد نیاز با مشکلات و دغدغه‌هایی جدی روبرو هستیم؛ به طوری که مصرف برق و همچنین آب هیچ تناسب و همخوانی با الگوی سایر کشورها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مردم ما در گرمای ۴۰ درجه در محیط کار و منزل دوست دارند تا با روشن کردن دستگاه‌های سرمایشی فضای خنک و دمای ۱۷ درجه‌ای را تجربه کنند به طور قطع با این حجم زیاد مصرف با مشکل تامین برق روبرو شده و خاموشی‌ اعمال می‌شود.

 وزیر نیرو با بیان اینکه ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک نمی‌توانیم شرایطی را تجربه کنیم که مصرفمان خارج از الگو و معیارهای تعیین شده باشد، تصریح کرد: باید به آنهایی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند باید یادآور شویم که ما در داخل یک کشتی نشسته‌ایم و آسایش ما نیز به هم مربوط است و اجازه نداریم بر طبل انتظارات و توقعات بکوبیم بلکه باید شیوه مصرف خود را در آب و برق اصلاح کنیم.

وی در مورد کسانی که الگوی تعریف شده را رعایت می‌کنند، بیان کرد: ما برای آنهایی که کم مصرف هستند باید در تخصیص یارانه انرژی شرایطی را فراهم کنیم تا نسبت به خانوارهای پرمصرف مورد حمایت و تشویق قرار گیرند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم از تدوین قوانین و مقررات حمایتی از مصرف کنندگان منصف خبر داد و گفت: به یقین این قوانین و مقررات در مسیری خواهد بود تا افراد پرمصرف نیز به تدریج به سمت مصرف کم میل پیدا کنند.

اردکانیان به بازدید خود از طرح‌های آبرسانی و تصفیه خانه فاضلاب شهرهای اردبیل و نیر اشاره کرد و افزود: با اجرایی شدن این پروژه‌ها امیدواریم دغدغه مردم این استان که از لحاظ بارش وضعیت به مراتب بهتری از سایر استان‌ها دارند بتوانند با دغدغه کمتر و رعیات الگوی مصرف از شرکت‌های آب و برق خدمات دریافت کنند.

وی سرمایه‌گذاری ۵۶۰۰ میلیارد تومانی دولت را در صنعت آب و برق استان اردبیل یادآور شد و گفت: این هفت پروژه عظیم در استان اردبیل قرار است تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسیده تا با همراهی و مشارکت بخش خصوصی زمینه اجرایی آن تا سال ۱۴۰۰ فراهم شود.

 وزیر نیرو همچنین به بازدید خود از پایاب سد خدافرین و شبکه آبیاری و زهکشی شمال استان اشاره کرد و گفت: در فاز اول ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایاب سد خدافرین اجرایی خواهد شد و امیدواریم در سال‌های آینده این پروژه به شکل کامل و با پوشش ۶۲ هزار هکتار از اراضی منطقه انجام شود.

وی در مورد منابع تامین آب شهر اردبیل در افق ۱۰ سال آینده بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم در افق چهار سال آینده با استفاده از منابع زیرزمینی و روزمینی و انتقال بین حوزه‌ای تلاش می‌کنیم مشکل تامین آب شهر اردبیل را با توجه به افزایش جمعیت برطرف کرده ودر کنار آن حقابه زیست محیطی و سهم کشاورزی را نیز با در نظر گرفتن تغییر الگوی مصرف زارعین و باغداران تامین کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.