"پی تی آی" گزارش داد، ایران از هند برای عمل نکردن به وعده سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار انتقاد و اعلام کرد اگر دهلی‌نو واردات نفت ایران را کاهش دهد، امتیازات ویژه را از دست خواهد داد.

مسعود رضوانیان رهقی، سرپرست سفارت ایران در هند گفت: اگر هند برای جبران کاهش واردات نفت ایران بخواهد از کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی، روسیه، عراق و آمریکا و سایرین نفت خریداری کند ایران به امتیازاتی که برای هند فراهم کرده بود پایان می‌دهد.

وی گفت: مایه تاسف است که وعده‌های سرمایه گذاری هند برای توسعه بندر چابهار و پروژه‌های مواصلاتی آن هنوز تحقق نیافته است. اگر همکاری و مشارکت هند در بندر چابهار از ماهیت استراتژیک برخوردار است، انتظار می‌رود که هند بلافاصله تدابیر لازم را اتخاذ کند.

رهقانی در سمیناری در خصوص ظهور چالش‌ها و فرصت‌ها در دیپلماسی جهان و تاثیر آن بر روابط دوجانبه با هند سخن می‌گفت.

بندر چابهار دروازه ای به سوی فرصتهای طلایی برای تجارت از سوی هند و ایران و افغانستان با آسیای مرکزی به شمار می‌رود.

هند، ایران و افغانستان در ماه مه سال ۲۰۱۶ پیمانی را امضا کردند که دربرگیرنده ایجاد کریدور ترانزیت و حمل بین این سه کشور با استفاده از بندر چابهار به عنوان یک هاب منطقه‌ای برای حمل و نقل دریایی در ایران، علاوه بر جابجایی کالا و مسافر بین سه کشور بود.

سرپرست سفارت ایران در هند با اشاره به تحریمهای آمریکا علیه تهران گفت: کشورش یک شریک انرژی مطمئن برای هند بوده و ایران همواره قیمت منطقی برای نفت را دنبال می‌کند که به نفع هر دوی صادرکنندگان و مصرف کنندگان است.

وی بر همکاری با یکدیگر برای حفظ روابط دو کشور از طریق بکارگیری ابزارها و مکانیسمهای ضروری تاکید کرد.

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان سعودی است. ایران در فاصله آوریل سال ۲۰۱۷ تا ژانویه سال ۲۰۱۸ (۱۰ ماه نخست سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷)، به میزان ۱۸.۴ میلیون تن نفت به هند صادر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.