«عبدالعزیز الجارالله» روزنامه‌نگار سعودی، امروز چهارشنبه در یادداشتی در روزنامه «الجزیره» عربستان، اذعان کرد که نگاه کشورهای «مغرب عربی» به عربستان بسیار منفی است. 

مغرب عربی به کشورهای مغرب (مراکش)، الجزایر، تونس، لیبی، موریتانی و سرزمین مورد مناقشهٔ صحرای غربی گفته می‌شود.

 

روزنامه سعودی «الجزیره»، در این یادداشت با عنوان «دفاع برخی کشورهای مغرب عربی از ایران» (دفاع بعض دول المغرب عن إیران) آورده که مردم کشورهایی مثل تونس، الجزائر و مغرب بشدت عربستان را مورد حمله قرار داده و آن را در چندین مورد متهم می‌دانند. 

نگارنده این یادداشت گفته که «این روزها در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی در کلیپ‌ها و پیام‌هایی از جمله در واتساپ بشدت به کشور ما (عربستان) هجمه می‌شود و منبع این هجمه‌ها کشورهای مغرب عربی مثل تونس، الجزائر و مغرب (مراکش) است». 

نگارنده سعودی توضیح داد که این هجمه به این دلیل است که عربستان سعودی را مسئول این امور می‌دانند

* برنامه‌ریزی و اجرای [طرح] معامله قرن که دارد [علیه فلسطین] آماده می‌شود 

* فروش زمین‌های فلسطین به یهود از سال ۱۹۳۶

* دخالت ائتلاف عربی در یمن و اینکه مسائل حوثی‌ها و... امور داخلی یمن است

* بحران اقتصادی و سیاسی در ایران، مسئولش کشورهای خلیج (فارس) هستند

الجارالله این مسائل را «تهمت» توصیف کرد و نوشت:‌ این تهمت‌ها و دروغ‌های عده‌ای در کشورهای مغرب عربی و در اروپا است که تلاش می‌کنند کشورهای خلیج (فارس)‌ را اذیت و از ایران و حوثی‌ها در یمن و برخی رهبران در غزه که از ایران حمایت مالی می‌شوند، حمایت کنند.

این نویسنده سعودی خواستار پاسخ به مطالب فوق در سطح رسمی شد و از اینکه شبکه الجزیره (قطر) از این مطالب [علیه عربستان و امارات] بهره‌برداری می‌کند، ابراز ناخرسندی کرد. 

نویسنده یادداشت روزنامه الجزیره عربستان در ادامه تلاش کرد که مسئله تاریخی همکاری سران آل سعود با یهود را توجیه و از کشورش رفع اتهام کند و در ادامه خطاب به مردم «مغرب عربی» نوشت: «برادران ما در مغرب عربی که با تمام وجود از ایران دفاع می‌کنند و ما را تجاوزکار می‌دانند، هرگز ایران و [...] آن را درک نخواهند کرد تا اینکه گروه‌های شیعه در کشورهایشان نفوذ کنند، همان‌طور که در لبنان، سوریه، عراق و مشرق عربی نفوذ کردند...»

این نویسنده سعودی کشورش را «نگهبان دروازه شرقی جهان عرب» خواند و مدعی شد که «آنها از اعراب و سرزمین‌شان در مقابل مردم فارس و خطر تشیع» محافظت کرده‌اند.

 

* * * 

به نظر می‌رسد، سلطه رسانه‌ای سعودی و اماراتی در کشورها و جهان عرب، که تلاش می‌کند با مانور بر اختلافات مذهبی، دشمنی با ایران را در میان افکار عمومی افزایش دهد و در مقابل بر طبل عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بکوبد، تاکنون چندان موفق نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.