دکتر حمیدرضا طیبی در گفتگو با خبرنگار ایسنا،  تاکید کرد: رؤسای واحدهای صنعتی جهاددانشگاهی که فناوری‌های موفقی را برای صنایع کشور ایجاد کرده‌اند، می‌گویند برای فلان پروژه که چهار سال طول کشید تا کارفرما و مشاور و پیمانکار را قانع کنیم که نیاز خود را از داخل تهیه کنند آن هم برای تجهیزی که در سایر پروژه‌ها استفاده شده است، ناگهان سر و کله شرکت خارجی و نماینده داخلی در ایران پیدا شده و به دنبال قانع کردن کارفرمایان و پیمانکاران جهت خرید خارجی این تجهیزات تا قبل از عملی شدن تحریم‌ها هستند، یا در پروژه‌ مهم دیگری که کارفرمای خارجی متعهد شده است در مقابل بازار بسیار خوبی که در اختیارش گذاشته می‌شود ساخت داخل داشته باشد در کمال وقاحت تنها ساخت جعبه‌های فلزی فاقد تکنولوژی و پیچ‌ و مهره کردن و یا خرید اقلامی را که خودش نیز خرید خارجی می‌کند و ساخت آنها در کشور خودش نیز مقرون به صرفه نیست را بعنوان ساخت داخل منظور کرده و کارفرماهای ما به خاطر ترس از شروع تحریم به این تحقیر تن می‌دهند.

 

 

 

طیبی عنوان کرد: اینها در حالی است که همه این تجهیزات در داخل قابل ساخت بوده و اگر مدیران عاقل، خود باور و دوراندیشی داشتیم و در زمان خودش اقدام به تولید این فناوری‌ها می‌کردیم امروز اساساً دیگر تحریم اثر گذار نبود.

 

رئیس جهاددانشگاهی کشور در عین حال اظهار کرد: در ایام سی‌وهشتمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی هستیم و حقیر از ابتدا افتخار عضویت در این مولود مبارک انقلاب اسلامی را داشته‌ام. همیشه در طول این سالها و با تولید هر فناوری بومی و یا اتخاذ یک روش درست برای انتقال فناوری، دیده‌ام بالاخره بهانه برای خرید خارجی و دور زدن ساخت داخل درست می‌شود و فرصت اشتغال از جوانان ما گرفته می‌شود. مدیران باید از عواقب بیکاری جوانان بترسند و راحت تسلیم هر تهدید خارجی نشوند. ضروری است مدیران ارشد نظام و کارفرمایان جلوی تحقق این گونه قراردادها را بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.