این افراد پس از مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در مجلس و مراسم رسمی گذر از نظام پارلمانی به ریاستی، دیشب به عنوان وزرا و معاون رییس جمهوری این کشور منصوب شدند.

مطابق قانون، وزرای جدید معرفی شده و اعضای کابینه دولت ترکیه نیازی به اخذ رای اعتماد از مجلس ندارند ولی همه آنها باید در مجلس این کشور حضور یافته و سوگند یاد کنند.

بر این اساس، امروز فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه در جلسه مجمع عمومی مجلس ترکیه که به ریاست دورموش ییلماز رئیس موقت قوه مقننه این کشور تشکیل شد، سوگند یاد کرد.

امروز همچنین عبدالحمید گل وزیر دادگستری ـ سلیمان سویلو وزیر کشور ـ خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ـ ضیاء سلجوق وزیر آموزش ملی ـ فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ـ مراد کوروم وزیر شهرسازی و محیط زیست ـ محمد ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ـ محمد قصاب اوغلو وزیر ورزش و جوانان ـ برات آلبایراک وزیر خزانه و دارایی ـ جاهد توران وزیر ارتباطات و زیرساخت ها ـ مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ـ زهرا زمرد سلجوق وزیر کار، خدمات اجتماعی و خانواده ـ بکیر پاک دمیرلی وزیر کشاورزی و جنگلداری ـ مصطفی وارانک وزیر صنایع و تکنولوژی ـ رخسار پاکجان وزیر تجارت ـ و فخرالدین کوجا وزیر بهداشت در مجلس ترکیه سوگند یاد کردند.

مراسم رسمی گذر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی و آغاز دوره پنجساله ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان دیروز عصر با حضور میهمانانی از ۵۰ کشور برگزار شد.

در نظام جدید حکومتی ترکیه با حذف پست نخست وزیری، اردوغان به عنوان رییس جمهوری، رییس دولت و مسئول کابینه است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیشب ساعاتی پس از مراسم رسمی سوگند و تحلیف رسمی خود در مجلس و کاخ ریاست جمهوری، فهرست اعضای کابینه خود را اعلام کرد.

بدین ترتیب برات آلبایراک، مولود چاووش اوغلو، سلیمان سویلو و عبدالحمید گل چهار وزیر معرفی شده توسط اردوغان که به عنوان نمایندگان حزب عدالت و توسعه به مجلس ملی این کشور راه یافته اند، از نمایندگی در نهاد قانون گذاری ترکیه استعفا کرده و به کابینه پیوستند.

بر این اساس و با استعفای مصطفی دستیجی دیگر نماینده حزب عدالت و توسعه، تعداد نمایندگان این تشکیلات سیاسی در مجلس ترکیه به ۲۹۰ نفر کاهش یافت.

در نظام جدید ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان هشت سازمان مستقل وابسته به نهاد ریاست جمهوری تشکیل داده و علاوه بر آن چهار دفتر ویژه زیر نظر رییس جمهوری نیز تشکیل شده و تمام امور مهم ترکیه از طریق این چهار دفتر پیگیری خواهد شد.

همچنین در دوره جدید دولت ترکیه، ۶۵ شورا، کمیته و کمیسیون موجود در ترکیه حذف شده و به جای آن ۹ شورای تخصصی در حوزه های مختلف تشکیل شده است.

نخستین جلسه کابینه جدید ترکیه روز جمعه ۱۳ جولای ۲۰۱۸(۲۲ تیرماه ۱۳۹۷) تشکیل می شود و اعضای کابینه جدید پیش از آغاز فعالیت خود، در آیین نماز جمعه در مسجد بایرام پاشا در آنکارا حضور می یابند.

مردم ترکیه اوایل بهار سال گذشته طی یک همه پرسی به تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی رای دادند و در جریان انتخابات ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸(سوم تیرماه ۱۳۹۷) رجب طیب اردوغان به عنوان نخستین رییس جمهوری در نظام جدید انتخاب شد.

در انتخابات روز ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸(سوم تیرماه ۱۳۹۷) رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد حزب عدالت و توسعه با کسب ۲۶ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۸۲۳ رای که معادل ۵۲.۵۹ درصد مجموع آرای انتخاباتی بود، به عنوان رییس جمهوری جدید ترکیه انتخاب شد.

بر اساس تغییرات ۱۸ ماده قانون اساسی ترکیه که در فروردین ماه سال گذشته به تایید و تصویب مردم این کشور رسید، نظام حکومتی ترکیه پس از ۹۵ سال، از سیستم پارلمانی به ریاستی تغییر پیدا کرده و با حذف پست نخست وزیری، رییس جمهوری منتخب به مدت پنج سال رییس دولت و مسئول کابینه خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.