پایگاه خبری روسیا الیوم به نقل از شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت، تل آویو پس از این که اطمینان یافته است نمی تواند مانع معامله چند میلیارد دلاری آمریکا و عربستان در زمینه هسته ای شود، شروطی را برای واشنگتن در این زمینه وضع کرده است.

بر اساس این گزارش، شروط رژیم صهیونیستی عبارت است از:

نخست، تنها نتایج مذاکره ها به تل آویو اعلام نشود و مقامات اسرائیلی از ابتدا در جریان مذاکرات ریاض و واشنگتن در زمینه هسته ای باشند .

دوم، رژیم صهیونیستی در جریان مکان نصب راکتورهای عربستان قرار گیرد و این مکان ها در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی نباشد.

سوم، عربستان حق ندارد اقدام به غنی سازی اورانیوم کند.

چهارم، ریاض حق ندارد آب سنگین تولید کند.

پنجم، پلوتونیم یا سوخت هسته ای تنها ز طریق آمریکا در اختیار عربستان قرار گیرد.

طبق این گزارش، یک مسئول بلند پایه رژیم صهیونیسی به شبکه ۱۰ تلویزیون این رژیم گفت که تل آویو در تلاش است تا در مورد برنامه هسته ای سعودی با آمریکا به توافقاتی دست یابد.

همچنین در این گزارش آمده است که «یووال اشتاینس» مسئول کمیته انرژی اتمی رژیم صهیونیستی دو هفته پیش در واشنگتن با «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا که مسئولیت مذاکره هسته ای با طرف سعودی را دارد، دیدار کرد و خطوط قرمز تل آویو را به وی گوشزد نمود.

همچنین قرار است پری در ماه اکتبر آینده (مهر /آبان) برای مذاکره در این خصوص به سرزمین های اشغالی سفر کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفری که دو ماه پیش به واشنگتن داشت نسبت به معامله هسته ای میان آمریکا و عربستان ابراز نگرانی کرده بود.

عربستان اعلام کرده است تا انتهای سال ۲۰۱۸، اولین رآکتور هسته‌ای خود را با مشارکت شرکت‌های خارجی راه‌اندازی خواهد کرد. طبق برآوردهای اولیه، این کشور حدود ۶۰ هزار تن سنگ اورانیوم در معادن زیرزمینی خود دارد.

در حالی ‌که چندی پیش، خبر از مذاکرات جدی سعودی و آمریکا بر سر دستیابی به انرژی هسته‌ای در رسانه‌ها عنوان شد، رژیم صهیونیستی در این باره ابراز نگرانی می کند.

توافق آمریکا و عربستان اگر به نتیجه برسد میلیاردها دلار سود نصیب شرکت‌های آمریکایی خواهد کرد. 

ریاض تمایل زیادی دارد که آمریکا مجوز غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان صادر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.