شبکه منطقه ای خبر آسیا روز شنبه با انتشار گزارشی از تحولات دو ماه پس از خروج آمریکا از برجام افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دو ماه پیش ( مه) اردیبهشت کشورش را از توافقنامه برجام که سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت های جهانی امضا شده بود، بیرون کشید.

این رسانه سنگاپوری افزود: جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران وهمتایان و نمایندگان دیگر کشورهای امضا کننده این توافقنامه (انگلیس، آلمان، چین و روسیه) روز جمعه در وین درنشستی گردهم آمدند تا راههایی برای حفظ برجام پیدا کنند.

این شبکه گزارش داد: آمریکا پس از خروج از برجام، تحریم های گذشته علیه ایران و شرکت های خارجی طرف معاملات تجاری با این کشور را مجددا بازگرداند.

طبق این گزارش &#۳۹;آمریکا به کشورهای دیگر هشدار داده که روابط تجاری، سرمایه گذاری و خرید نفت از ایران را قطع کنند در غیر این صورت با اقدامات تنبیهی روبه رو می شوند و این موضوع شرکت های خارجی فعال درحوزه ایران را تهدید می کند.&#۳۹;

خبرنگار این رسانه منطقه ای گزارش داد: درحالی که عربستان سعودی رقیب منطقه ای ایران از این تصمیم آمریکا استقبال کرده اما انگلیس، فرانسه و آلمان می گویند درصددند توافقنامه برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن را برای ایران حفظ کنند.

این رسانه منطقه جنوب شرق آسیا گزارش داد: محمد جواد ظریف در ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) گذشته اعلام کرد، ایران آماده از سرگیری غنی سازی اورانیوم است مگر اینکه کشورهای اروپایی تضمین جدید برای حفظ روابط تجاری تحت توافقنامه برجام ارائه کنند، اما واشنگتن در روز ۲۱ ماه مه (۳۱ اردیبهشت) ایران را تهدید به اعمال &#۳۹;شدیدترین تحریم ها در تاریخ&#۳۹; کرد مگر اینکه به برنامه کنترل هسته ای پایبند باشد.

شبکه خبر آسیا افزود: در روز ۲۴ ماه مه (۳ خرداد)، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به تعهدات توافقنامه برجام در سال 2015 پایبند بوده است، اما در روز 30 ماه مه(9 خرداد) آمریکا تعدادی از اتباع ایرانی را در فهرست تحریم های خود قرار داد.

طبق این گزارش ' در روز 4 ژوئن ایران خطاب به آژانس انرژی اتمی اعلام کرد قصد دارد ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را افزایش دهد و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سفر به وین اعلام کرد که آمریکا هرگز نمی تواند مانع از صادرات نفت ایران شود.&#۳۹;

این رسانه آسیایی تاکید کرد: پنج شریک باقی مانده ایران در توافقنامه برجام روز گذشته دوباره بر تعهد خود در برجام تاکید کرده و در وین وعده دادند از تداوم صادرات نفت و گاز ایران حمایت می کنند.

روزنامه سان دیلی مالزی نیز در مورد این تحولات گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یک روز پیش از اجلاس وین ( جمعه) در گفت وگوی تلفنی با مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت که بسته پیشنهادی در مورد برجام تمام تقاضاهای ایران را برآورده نمی کند.

این روزنامه نوشت: یک دیپلمات اروپایی گفته است که اجلاس وین در مورد بسته اقتصادی پیشنهادی شرکای غیرآمریکایی ایران در برجام است.

تارنمای منطقه ای استار نیز در انعکاس این تحولات گزارش داد: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در وین گفت که ایران و قدرت های جهانی توافق کردند که گفت وگوها در مورد اینکه چگونه می توان توافقنامه برجام را حفظ کرد به ویژه اقدامات اقتصادی مرتبط با آن ، ادامه یابد.

این روزنامه نوشت: اجلاس روز گذشته وین نخستین نشست ایران و شرکای باقی مانده در توافقنامه برجام پس ازکنار کشیدن آمریکا از این توافق است.

این روزنامه منطقه ای مالزی به نقل از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از وین گزارش داد: پس از کنار کشیدن آمریکا از این توافقنامه ، ایران و دیگر قدرت های جهانی بر سر یافتن راهکارهای تجاری جدید برای حفظ برجام توافق به تداوم همکاری کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.