بخشی از این مصاحبه را می‌خوانید:

در جلسه شورای مرکزی که در روز جمعه برگزار شد، چه موضوعاتی مطرح شد؟
در این جلسه درخواست اقای کروبی مبنی بر تفویض اختیارات دبیرکل به شورای مرکزی به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا این تفویض اختیار پذیرفته شد. پس از این پذیرش، رای‌گیری برای انتخاب سخنگو آغاز شد در نتیجه آقای اسماعیل گرامی‌مقدم که پیش از این نیز سخنگوی حزب بودند بار دیگر با کسب اکثریت آرا سخنگوی حزب باقی ماندند.

در این جلسه شما به عنوان قائم‌مقام جدید دبیرکل حزب اعتماد‌ملی انتخاب شدید. در مصاحبه‌ای عنوان کرده بودید که به رغم میل باطنی قائم‌مقامی را پذیرفته‌اید. چرا علاقه‌ای به این پست نداشتید؟
من به دلیل مشغله‌هایی که دارم تصمیم داشتم تا مسوولیتی را عهده‌دار نشوم اما با اصرار دوستان این مسوولیت را پذیرفتم. من از دوستان خود در حزب اعتماد‌ملی مانند آقایان نوروز‌زاده، حق‌شناس و امینی درخواست کردم این مسوولیت را بپذیرند که این بزرگواران متاسفانه این درخواست را نپذیرفتند و این‌بار مسوولیت بر دوش من قرار گرفت.

حدود اختیارات قائم‌مقام دبیرکل چه مقدار است؟
قائم‌مقام تمام اختیارات دبیرکل را داراست.

همه اعضای شورای مرکزی به قائم‌مقامی شما رای مثبت دادند؟
از مجموعه آرا منهای یک رای دوستان به من رای دادند. آن یک رای نیز سفید بود. البته تعدادی از دوستان که تعدادشان از هفت یا هشت نفر تجاوز نمی‌کند ممکن است نسبت به این تصمیم ناراضی باشند و حتی مصاحبه کنند که این موضوع در احزاب کاملا طبیعی است.

آیا برنامه‌ای برای اعلام موضع نسبت به وضعیت کشور در شرایط گوناگون دارید؟
حزب اعتماد‌ملی نسبت به اوضاع روز کشور قطعا واکنش نشان خواهد داد. در روزهای آینده بیانیه‌ها و نامه‌هایی به رییس‌جمهور، مجلس و قوه قضاییه درباره وضعیت این روز‌های کشور خواهیم نوشت. مهم‌ترین اولویت این روز‌های ما شرایط فعلی کشور است. ما قصد داریم به عنوان حزبی فعال، نقش ایفا کرده و با استفاده از نظرات کارشناسان راه‌حل برای بهبود اوضاع ارایه دهیم. در کنار این موضوع، انسجام ملی و اعتماد ملت استراتژی و تاکتیک ما است. ما معتقدیم یک‌طرف ماجرای این روز‌های ما ترامپ، سعودی‌ها، اسراییل و به دنبال آنها تفاله‌های‌شان یعنی سلطنت‌طلب‌ها و منافقین قرار دارند و در طرف دیگر ملت ما قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران راهی جز برخورد صادقانه با مردم ندارد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل ایران یأس و نا امیدی است. این مهم سبب می‌شود که مردم به مسوولان اعتماد نکنند. ما باید این بی‌اعتمادی را حل کنیم. لازمه حل این بی‌اعتمادی از دید حزب اعتماد‌ملی، برداشتن گام‌های عملی است. سخن و صحبت بس است.

به صورت مصداقی به تعدادی از این گام‌های عملی اشاره می‌کنید؟
به عنوان مثال حضور خانواده‌ها در استادیوم در روز بازی ایران و اسپانیا یک قدم است. برطرف کردن محدودیت‌های آقای خاتمی یک گام عملی است. حل مشکل حصر آقای کروبی و موسوی یک گام عملی است. برطرف کردن مشکلات دراویش زندانی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، روشنفکران و فعالان سیاسی گام عملی بعدی است. این موضوعات برای جمهوری اسلامی هیچگاه برازنده نیست. این مشکلات باید قدم به قدم حل شود. در کنار این موضوعات باید مبارزه بی‌رحمانه و بی‌امان با فساد را جدی گرفت. ما باید سیاست‌های دفاع و حمایت از محرومان را جدی بگیریم. نباید فراموش کرد که کشور ما با برخی مشکلات طبیعی سر و کار دارد که ممکن است اعتراض عده‌ای را به همراه داشته باشد که در اعتراض‌ها بیانیه‌ای خوانده شود یا فریادی سر داده شود. این موضوعات اشکالی ندارد و باید با تعامل دو طرفه میان مردم و حکومت این فاصله‌‌ها را کاهش داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.