این نشست اولین نشست وزیران خارجه پس از خروج آمریکا از برجام است که در سطح وزیران برگزار می‌شود که البته وزیر خارجه انگلیس به دلیل شرکت در نشست برگزیت حضور نیافته و معاون وی در این جلسه حضور دارد.

قرار است در این نشست که در هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود، بسته پیشنهادی اقتصادی اروپا با هدف تامین منافع اقتصادی تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا ارائه شود.

یک مقام مذاکره کننده ایرانی پنجشنبه شب پس از تماس های تلفنی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه با روحانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا تحویل بسته اروپا به ایران را تایید کرد.

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در تماس های تلفنی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون با اشاره به بررسی بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی درباره برجام از سوی ایران، بر ضرورت توجه جدی به نکات مد نظر و تامین خواسته های جمهوری اسلامی ایران برای ادامه روند همکاری ها در اجلاس وزرای خارجه ۵ کشور در وین تاکید کرد.

روحانی شامگاه پنجشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با وی، تلاش فرانسه در روند حفظ برجام در ماه‌های گذشته را مثبت دانست و اظهار داشت: بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته های ما نیست و امیدواریم روند مذاکرات وزرای ۵ کشور در وین، بتواند خواسته های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تامین کند.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت های اقتصادی و روابط بانکی و مشکلات به وجود آمده برای برخی شرکت های اروپایی در پروژه های ایران، بواسطه خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گفت: انتظار ما از اروپا ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان بندی است تا بتواند نقشی جبران کننده در قبال خروج آمریکا داشته باشد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به وین به خبرنگاران گفت: انتظار می‌رود بسته پیشنهادی تعهدات مجموعه کشورهای باقی مانده در برجام شامل تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از این توافق در سایر زمینه ها از جمله اقتصادی سیاسی و هسته ای را تضمین کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.