پولیتیکو در گزارشی به قلم متئو کارنیشنیگ نوشت: فرستاده ویژه دونالد ترامپ در سفر به برلین در تلاش است تا تجارت آلمان با آمریکا را یادآوری کند. ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان درصدد است تا شرکت های کوچک و متوسط آلمانی که در بازار ایران تجارت می کنند را تشویق به خروج کند. وی به طور بی سر و صدا با مدیران تجاری  دیدار داشته و سعی کرده به آن تعهد دهد که به فعالیت آن ها در بازارهای بزرگتتر و پر سودتر آمریکا کمک خواهد کرد.

، در ادامه این مطلب آمده است: در این راستا وی در روز سه شنبه با اتاق های بازرگانی و صنایع آلمان و همچنین دوازده شرکت دیدار داشته است. این ابتکار را می توان بخشی از استراتژی بزرگتر آمریکا برای متقاعد کردن شرکت های اروپایی برای خروج داوطلبانه از ایران دانست.

بسیاری ایران را به عنوان یک کشور جوان با ۸۰ میلیون نفر با یک طبقه متوسط بزرگ را به عنوان فرصت جذابی برای شرکت های اروپایی در نظر می گیرند. این موضوع به طور خاص برای شرکت های آلمانی که قبل از تشدید تحریم های علیه ایران در سال ۲۰۱۲ از سوی قدرت های جهانی حضور قدرتمندی در این کشور داشتند. به محض این که توافق هسته ای غرب با ایران در سال ۲۰۱۵م. منعقد شد ؛ شرکت های آلمانی برای تجارت به داخل ایران هجوم آوردند. در این راستا سیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان به تهران سفر کرد و چند روز بعد با رئیس جمهور ایران دیدار داشت. در همان زمان فدراسیون صنایع آلمان پیش بینی کردند که صادرات آلمان به ایران از ۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴م. به ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا خواهد کرد. این پیش بینی ها حاصل نشد و به دلیل تداوم فشار آمریکا بر ایران مجموع صادرات آلمان به ایران در سال گذشته فقط ۳ میلیارد دلار بوده است.

حتی با وجود تحریم ها، شرکت های آلمانی هرگز از رویای خود برای حضور در ایران دست برنداشتند. با این حال تصمیم آمریکا برای فعال نمودن مجدد تحریم ها تمامی محاسبات را تغییر داده است. تحت شرایط تحریم، شرکت های اروپایی که در ایران تجارت می کنند با مجازات های آمریکا مواجه خواهند شد در حالی که اتحادیه اروپا متعهد شده که تلاش کند تا از تحریم آمریکا علیه این شرکت ها ممانعت به عمل آورد. برای بسیاری از این شرکت ها خطر حضور در ایران ممکن است بسیار زیاد باشد. بنابراین شرکت های اروپایی فقط شش ماه وقت دارند که فعالیت های خود در ایران را کاهش دهند یا با مجازات های آمریکا روبرو می شوند.

همچنان مشخص نیست که آیا پیشنهاد و آلترناتیو گرنل در مورد دسترسی شرکت های آلمانی به بازار آمریکا انگیزه کافی را به آن ها می دهد یا خیر؟ بنابراین فعالیت شرکت های کوچک در بازار آمریکا با خطرات خاصی روبرو هستند. نزاع تجاری فعلی بین دولت ترامپ و اتحادیه اروپا این خطرات را نشان داده است.

با این وجود ایالات متحده آمریکا به شرکت های آلمانی گزینه و هویچ دیگری را اعطا کرده که آن بهبود روابط با عربستان سعودی است. روابط بین آلمان و عربستان پس از تصمیم برلین در توقف صادرات تسلیحات به تمام کشورهایی که در جنگ یمن درگیر هستند تیره شده است. آلمان یکی از بزرگترین عرضه کننده تسلیحات به عربستان سعودی بوده است. در نوامبر، عربستان سعودی سفیرش در برلین را فراخواند و سپس گابریل وزیر امور خارجه آلمان از مداخله سعودی ها در سیاست داخلی لبنان انتقاد کرد. همچنان سفیر عربستان به آلمان برنگشته است. در همین حال شرکت های آلمانی در عربستان سعودی با دشواری هایی روبرو هستند و آن ها معتقدند که با تحریم های غیررسمی مواجه هستند. واشنگتن بر اساس منافع خودش درصدد است تا روابط بین دو کشور بهبود پیدا کند زیرا نزدیکی آلمان به عربستان به دوری آن ها از ایران کمک خواهد کرد.

عربستان سعودی و ایران دشمنان قسم خورده هستند که هر دو دیگری را به تلاش برای کسب هژمونی بر منطقه خاورمیانه متهم می کنند. بنابراین مهم ترین هدف ترامپ این است که آلمانی ها را به اردوگاه ضد ایرانی بکشاند؛ اما در حالی که روابط دو سوی آتلانتیک به پایین ترین سطح خود رسیده است، راضی کردن آلمانی ها کار بسیار دشواری خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.