وزارت خارجه آمریکا در آستانه سفر مایک پامپئو به پیونگ یانگ، گزارش های منتشر شده درباره نرمش واشنگتن درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی را رد کرده است.

بر اساس این گزارش هیثر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: هیچ چیزی فراتر از این واقعیت وجود ندارد که ایالات متحده قصد همکاری برای خلع سلاح هسته ای کامل شبه جزیره کره را دارد.

پامپئو قصد دارد در سفر روز جمعه خود به پیونگ یانگ درباره روند خلع سلاح هسته ای با مقام های کره شمالی رایزنی کند.

نوئرت در ادامه افزود: سیاست ها ما در قبال کره شمالی تغییر نکرده است. پامپئو به دنبال عملی کردن تعهدات رهبران دو آمریکا و کره شمالی در نشست سنگاپور است.

وزیر خارجه آمریکا امروز جمعه وارد پیونگ یانگ خواهد شد و برای نخستین بار یک شب را در این شهر سپری خواهد کرد. این سومین سفر وزیر خارجه آمریکا به پیونگ یانگ به شمار می رود و نخستین سفر وی پس از دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور خواهد بود.

پامپئو تاکید کرده است که آمریکا به دنبال خلع سلاح کامل، غیرقابل بازگشت و قابل راستی آزمایی کره شمالی است.

ولی خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ظاهرا تغییراتی در مواضع آمریکا در قبال خلع سلاح هسته ای کره شمالی ایجاد شده است و وزارت خارجه آمریکا در بیانیه هفته جاری خود به جای استفاده از اصطلاح "خلع سلاح کامل هسته ای غیرقابل بازگشت و قابل راستی آزمایی" از واژه "خلع سلاح نهایی و کاملا راستی آزمایی شده" استفاده کرده است.

پامپئو در کنفرانس خبری ۱۴ ژوئن گفته است که تحریم‌های کره شمالی تا زمانی ادامه خواهد یافت که خلع سلاح کامل هسته‌ای پیونگ یانگ به رسمیت شناخته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.