مدیران باشگاه استقلال بعد از اتمام فصل دو کار مهم داشتند. اول حضور موفق در نقل و انتقالات و دوم آمادگی برای اردوها و تمرینات پیش فصل. کار مدیران این تیم در نقل و انتقالات هم به دو بخش تقسیم می‌شد. اول حفظ بازیکنان کلیدی و تمدید با بازیکنانی که قراردادشان به پایان رسیده و مورد نیاز سرمربی هستند و دوم مذاکره و عقد قرارداد با بازیکنان جدیدی که قرار است نقاط ضعف این تیم را ترمیم کنند.

استقلالی‌ها نقل و انتقالات را برعکس آغاز کردند. یعنی مذاکره و عقد قرارداد با بازیکنان جدید. گرچه سیاست آنها دوری از هیاهو و جنجال و جذب بازیکنانی کم سر و صدا بود و در اجرایی کردن این سیاست موفق هم بودند اما آنها در فاز دوم نقل و انتقالات‌شان که طبیعتا باید اول به سراغ آن می‌رفتند موفق نبودند.

تعداد زیادی از بازیکنان فصل گذشته استقلال یا قراردادشان با این تیم تمام شده بود  یا بندها و تبصره‌هایی در قراردادشان وجود داشت که با استناد به آن و پرداخت مبالغی می‌توانستند قراردادهای خود را فسخ کنند. نخستین و شاید مهم‌ترین چالش تمدید قرارداد با مامه تیام ماشین گلزنی این تیم ایجاد شد. مهاجم سنگالی آبی‌پوشان بعد از درخشش در لیگ قهرمانان آسیا مشتری‌های متمولی پیدا کرد و این موضوع کار آبی‌ها را برای حفظ این بازیکن سخت کرد تا جایی که هنوز بازگشت تیام به جمع آبی‌ها علیرغم همه صحبت‌هایی که در خصوص او شده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

امید ابراهیمی یکی دیگر از چالش‌های بزرگ و مهم این باشگاه در فاز تمدید با ستاره‌ها است. ابراهیمی را می‌توان بهترین بازیکن ۵ سال اخیر استقلال دانست. هرچند شرایط سنی ابراهیمی طوری است که احتمال ترانسفر شدنش به اروپا بسیار ضعیف است اما همیشه لیگ‌های عربی مقصد خوبی برای ستاره‌های فوتبال ایران حتی ستاره‌های ۳۰ سال به بالا بوده و پیشنهادهای اغوا‌کننده این تیم‌ها خطری جدی است که استقلال را تهدید می‌کند.

امید نورافکن با استفاده از ‌بندی که در قراردادش وجود داشت توانست در قبال پرداخت مبلغی قراردادش را با آبی‌پوشان فسخ کند و راهی بلژیک شود تا او نخستین بازیکن جدا شده از این جمع باشد. نورافکن بازیکن جوانی بود که شفر روی حفظ او اصرار داشت اما این امکان برای باشگاه استقلال پیش نیامد. سیدمجید حسینی می‌تواند نسخه دیگری از امید نورافکن باشد. وی نیز قراردادی مشروط و همراه با بند و تبصره با آبی‌پوشان دارد. حسینی مثل نورافکن از شرایط سنی مناسبی برای ترانسفر شدن به اروپا برخوردار است اما مزیت او نسبت به نورافکن این است که در جام جهانی حضور داشته و بازی‌های درخشانی هم از خود به نمایش گذاشته است. جباروف هم یکی از بازیکنانی است که اگر قراردادش تمدید نشود، استقلال به مشکل جدی می‌خورد.

ناکامی باشگاه استقلال در حفظ ستاره‌هایش وقتی بیشتر به چشم می‌آید که رقیب سنتی این تیم در شرایطی که از نقل و انتقالات محروم است نه تنها با بازیکنان مورد نیازش تمدید قرارداد کرده، بلکه توانسته از هم اینک برای نیم فصل دوم خریدهای بزرگی انجام دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.