سرمربی جوان و ایرانی مهم‌ترین باشگاه تاریخ سوئد-گوته‌بورگ- که این روزها سرگرم تماشای بازی‌های جام جهانی است. اسبقی در این گفت و گو تحلیل جالبی از نمایش تیم ملی سوئد دارد. تیمی که به اعتقاد او می‌تواند حتی تا فینال هم پیش برود. 

 شما از یک سالگی در سوئد زندگی می‌کنید، یعنی حدود ۳۱ سال. با فوتبال این کشور آشنا هستید و در پرافتخارترین باشگاه سوئد هم مربیگری می‌کنید. قطعا می‌توانید تحلیل مناسبی از بازی‌های سوئد در جام جهانی و بخصوص دیدار با سوییس تحویل‌مان بدهید. اصلا در سوئد کسی انتظار داشت این تیم به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی برسد؟

 نه، کسی تصورش را نمی‌کرد که سوئد تا این مرحله پیش برود. اینجا همه فکر می‌کردند سوئد حتی صعود هم نمی‌کند چون در گروه مشکلی قرار داشت. نه تنها در سوئد بلکه کل دنیا هم بخت آلمان و مکزیک را برای صعود بیشتر می‌دانستند. وقتی آلمان مقابل مکزیک شکست خورد بخت سوئد برای صعود بیشتر شد.

 فکر می‌کنید سوئد تا کجا پیش برود؟ برای صعود به نیمه نهایی و فینال بختی برای این تیم قایل می‌شوید؟

 در یک تورنمنت هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. یادتان هست یونان در سال 2004 قهرمان جام ملت‌های اروپا شد؟ آنها خط دفاع قدرتمندی داشتند و با تکیه بر آن توانستند بالاتر از فرانسه عنوان قهرمانی را به دست بیاورند. در تورنمنت‌هایی اینچنینی که یک تیم 6، 7 بازی انجام می‌دهد، موفقیت برای تیم‌هایی همچون سوئد راحت‌تر است. این نکته را هم نباید فراموش کنیم که سوئد در سمتی از جدول قرار دارد که با برزیل، بلژیک، فرانسه و اروگوئه روبه‌رو نمی‌شود. این می‌تواند کار سوئد را برای حتی رسیدن به نیمه نهایی و فینال آسان کند. سوئد بخت زیادی دارد که تا فینال پیش برود اما قهرمانی نه چون برزیل، بلژیک و فرانسه در شرایط بهتری نسبت به سوئد قرار دارند.

 یان اندرسون، سرمربی تیم ملی سوئد را چقدر می‌شناسید؟ به نظر شما او می‌تواند در این روزهای حساس موفقیت جدیدی به نام سوئد ثبت کند؟

 اندرسون سالهاست که در فوتبال سوئد فعالیت می‌کند. اوج کار او سال 2015 با نورکوپینگ بود. همه فکر می‌کردیم تیم او ششم، هفتم شود اما او این باشگاه را به‌عنوان قهرمانی لیگ سوئد رساند. این نخستین عنوان قهرمانی او در فوتبال سوئد بود. وقتی اندرسون این موفقیت را به دست آورد روسای فدراسیون فوتبال با او تماس گرفتند و از او خواستند جانشین اریک هامرن شود. اندرسون در تیم ملی سوئد و تا امروز موفقیت‌های بسیاری کسب کرده. آنها در مقدماتی جام جهانی هلند را حذف کردند و بعد از فرانسه به‌عنوان تیم دوم به پلی‌آف رفتند. آنجا هم که دیدید ایتالیا را شکست دادند و به روسیه رسیدند. این تیم با اندرسون به معنای واقعی یک تیم شده و با تیم قبلی زمین تا آسمان فاصله دارد. در سوئد هم به تیم ملی فعلی می‌گویند تیمِ یان. در صورتی که قبلا می‌گفتند تیمِ زلاتان چون همه چیز بر عهده زلاتان بود و نه سرمربی.

 به نظر شما اگر زلاتان بود سوئد بخت بیشتری برای موفقیت نداشت؟ اصلا چرا اندرسون با بازگشت او موافقت نکرد؟

 واقعیتش اگر زلاتان بر می‌گشت، سوئد تبدیل به یک تیم جدید می‌شد و این با اهداف اندرسون در تضاد بود. این مربی تیمی می‌خواهد که همه بازیکنان برای هم بدوند، بجنگند و کسی خود را بالاتر از بقیه نداند.

در سوئد از اندرسون انتقاد نشد که چرا با بازگشت زلاتان مخالفت کرد؟

 وقتی اندرسون سرمربی تیم ملی سوئد شد زلاتان خداحافظی کرد و گفت دیگر بازی نمی‌کند. همه می‌دانیم که زلاتان می‌خواست برای جام جهانی به تیم ملی برگردد اما دوست هم نداشت خودش با مربی تماس بگیرد. او انتظار داشت تماس از سوی اندرسون باشد اما در نهایت مشخص شد که مربی اعتقادی به بازگشت او ندارد. بعد از منتفی شدن حضور زلاتان در تیم ملی، او انتقادها را آغاز کرد و گفت من از همه بازیکنان سوئد بزرگتر هستم.

یان اندرسون را دورادور می‌شناسید یا از نزدیک با او ارتباط دارید؟

 تیم من –گوته‌بورگ- چند بازیکن دارد که می‌توانند در تیم ملی بازی کنند. به‌عنوان نمونه دروازه‌بان ما که می‌توانست در فهرست سوئد قرار بگیرد اما در لحظه‌های پایانی خط خورد. اندرسون گاهی اوقات با من تماس می‌گیرد و شرایط آنها را می‌پرسد. اینکه چقدر آماده هستند و چطور تمرین می‌کنند. ارتباط ما با هم در همین حد است.

سوئد در این جام، خط دفاع مستحکمی دارد. خوب دفاع می‌کند و در ضد حمله هم موفق است. سبک مربیگری اندرسون همین است یا او برای موفقیت، فلسفه خود را در جام جهانی تغییر داده؟

 سوئد یک تیم دفاعی است، درست مثل ایران. البته این نقطه قوت تیم ملی سوئد در جام‌های مختلف است که در روسیه نیز آنها را به موفقیت رسانده. سوئد و ایران هیچ کدام توپ را در اختیار ندارند، آن را به حریف می‌دهند و سعی می‌کنند در ضدحمله کار را تمام کنند. هم اندرسون و هم کی‌روش این سبک از بازی را دوست دارند و البته با این روش به موفقیت‌هایی هم رسیده‌اند.

 درباره سامان قدوس هم صحبت کنیم. بازیکنی که می‌توانست سوئد را انتخاب کند و حالا آماده بازی در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی شود اما این روزها در خانه نشسته و شاید هم با حسرت بازی‌های تیم ملی سوئد را نگاه می‌کند.

 سامان در لیگ سوئد یکی از بهترین بازیکنان است. واقعیتش سوئد به او پیشنهاد جدی نداد اما ایران تلاش کرد و قدوس را در اختیار گرفت. بعد از صحبت با ایران، سوئد از قدوس خواست تا برای آنها بازی کند اما سامان را دقیق می‌شناسم. او بازیکنی است که اگر قول بدهد زیر قولش نمی‌زند. او به ایران قول داد و از تصمیمش هم برنگشت.

آیا قدوس با انتخاب سوئد می‌توانست جزو بازیکنان ثابت تیم ملی باشد؟

 مهم‌ترین خواسته یان اندرسون از بازیکنان این است که مثل هم باشند و کسی خود را برتر از دیگری نداند. قدوس هم اگر سوئد را انتخاب می‌کرد، با توجه به سبک بازی این تیم که شبیه ایران است شاید در ترکیب ثابت قرار نمی‌گرفت اما برای دقایقی می‌توانست گره گشا باشد. من معتقدم قدوس از ابتدا برای سوئد بازی نمی‌کرد اما به‌عنوان بازیکن تعویضی چرا.

 سوال پایانی. بهترین بازیکن تیم ملی سوئد در شرایط فعلی چه کسی است؟

 امیل فورسبرگ. هافبک فوق‌العاده‌ای که برای لایپزیگ در بوندس لیگا بازی می‌کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.