سردار محمدحسین حمیدی روز پنجشنبه در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان خراسان جنوبی افزود: مساله بیمه در ایران وارونه است و در سایر نقاط دنیا سازمان‌های بیمه گر رفتار فرد را بیمه می‌کنند به همین دلیل در آن کشور‌ها سرمایه گذاری بیمه جواب داده است و حتی بیمه‌ها در رفع نواقص جاده‌ای و خودرویی هزینه می‌کنند، چون در نهایت سود را خودشان می‌برند.  

وی بیان کرد:، اما در کشور ما نگاه به بیمه طوری است که هر شخصی بیشتر تخلف کند از مزایای بیمه استفاده بالاتری می‌برد و این شیوه در کشور ما عملا برای متخلف بازدارندگی ایجاد نمی‌کند.  

رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه رفتار ترافیکی افراد باید در اشتغال و میزان بیمه آنان تاثیرگذار باشد گفت: سوابق ترافیکی برخی افراد نشان می‌دهد که ممکن است مشکل روانی داشته باشند و نمی‌توانند حداقل مسئولیت را داشته باشند.  

وی عنوان کرد: در آخرین کارگروه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نیز برای جا به جا کردن بیمه از خودرو به فرد تصمیماتی گرفته شده است.  

سردار حمیدی به اقدامات مثبت در جهت کاهش تلفات جاده‌ای اشاره و تصریح کرد: علیرغم رشد سفر و تردد، آمار کشته شدگان تصادفات کشور در پایان سال ۹۶ حدود ۱۶ هزار نفر بوده است و با تحلیل گذشته و عواملی که کشور را از شیب خطرناک عبور داده، می‌توان روند آینده را ترسیم کرد.  

وی به اصلاح قانون بعد از ۴۰ سال اشاره کرد و گفت: این قانون بازدارندگی بالاتری پیدا کرد و پس از آن افزایش هزینه تخلفات، توسعه سامانه‌ها و سیستم ها، اقدامات فرهنگی و شناسایی جامعه‌های هدف دست به دست هم داد تا حوزه ایمنی راه و عامل انسانی رشد خوبی داشته باشد.  

رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی افزود: اکنون به سطحی رسیده ایم که با این اقدامات نمی‌توان کار جهشی انجام داد بلکه اگر بخواهیم کاهش چشمگیر در حوادث جاده‌ای داشته باشیم باید در حوزه بیمه، خودرو و نظارت اقدامات جدی صورت گیرد.  

وی بر ترویج سفر با ناوگان عمومی تاکید کرد و گفت: مردم باید درک کنند که خودرو‌های ایمن کمترین تلفات را دارد و بعد از حادثه هیچ متولی برای مصدومان و متوفیان غیر از امداد و نجات وجود ندارد، بازماندگان این حوادث توسط هیچ سازمانی حمایت نشده و هیچ گاه در آمار و ارقام نیز دیده نمی‌شوند.  

سردار حمیدی با اشاره به آمار کشته‌ها در جاده‌ها گفت: باید مشکلات به صورت علنی و عریان برای مردم بیان شود و سازمان‌ها به صورت جزئی‌تر روی تکالیف خود کار کنند.  

وی افزایش پاسگاه‌های پلیس راه و نصب دوربین‌های کنترل را از اقدامات مثبت در استان خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: این زیرساخت برای حفظ جان مردم از الزامات است.  

وی با تاکید بر اینکه اجازه افتتاح راه‌های غیر ایمن به خصوص در مسیر‌های روستایی داده نمی‌شود گفت: پیمانکاران باید در ساخت جاده‌های روستایی تلاش کنند که ایمنی راه‌ها مد نظر باشد.  

رئیس پلیس راه خواستار نمایش مستند‌هایی از حوادث رانندگی در محلات و جوامع کوچک شد و افزود: این کار باعث می‌شود که فرهنگ رانندگی آموزش و ترویج یابد.  

وی با بیان اینکه شاخص خراسان جنوبی در واژگونی خودرو‌ها از بقیه استان‌ها بالاتر است گفت: این مساله نشان می‌دهد خدمات بین راهی استان ضعیف است.  

وی با اشاره به عقب افتادگی زیرساختی در خراسان جنوبی گفت: این عقب ماندگی آینده تردد و ترافیک جاده‌ها را به خطر می‌اندازد.  

حمیدی با بیان اینکه ساخت استراحت گاه‌های کم هزینه بین راهی در کشور موجب کاهش خستگی تردد در جاده‌ها می‌شود افزود: این مکان‌ها سبب رونق اقتصاد و اشتغال زایی برای مردم بومی به خصوص عشایر منطقه خواهد بود.  

وی بر تقویت این استراحت گاه‌های بین راهی در خراسان جنوبی نیز تاکید کرد و گفت: مجتمع‌های بین راهی که وجود دارد نیز باید ارتقا یابد و خدمات با کیفیت تری به مردم ارایه دهند.  

وی با بیان اینکه ساخت آزادراه رویکرد خوبی است اظهار داشت:، اما باید برای این منظور بخش خصوصی وارد عمل شوند کما اینکه قرارگاه خاتم الانبیا نیز کارنامه موفقی در این زمینه دارد.  

رئیس پلیس راه کشور گفت: دولت اگر بخواهد برای ساخت آزادراه اعتبار بگذارد تا ۳۰ سال آینده نیز اتفاقی نمی‌افتد، اما می‌توان سرمایه‌های سرگردان مردم را در قالب سهام برای این منظور متمرکز کرد.  

وی با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق می‌افتد افزود: برخی امور جزئی نیز باعث کاهش تفلات جاده‌ای می‌شود که ساماندهی پاسگاه ها، تامین روشنایی و کاهنده سرعت از آن جمله است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.