حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری سوئیس افزود:همانطور که پیش از این هم تاکید کردیم تا زمانی که منافع ما در توافق برجام تامین شود و مطمئن شویم که از مزایای این توافق می توانیم استفاده کنیم در آن باقی خواهیم ماند.

وی با اشاره به مذاکرات خود با آلن برسه رئیس جمهوری سوئیس گفت: بر روابط علمی، فرهنگی و فناوری بین دو کشور تاکید داشتیم و برای ما بسیار مهم است که این روابط را در سطح گسترده تر ادامه دهیم. 

رئیس جمهور با اشاره به گفت و گوهای خود درباره مهاجرت و حقوق بشر با رئیس جمهور سوئیس اظهار داشت:همه می داند که ایران دهه هاست که بار بسیار سنگین مهاجرت را بر دوش دارد و بیش از سه میلیون مهاجر امروز در ایران سکونت دارند.

روحانی اضافه کرد: همه این پناهجویان که در کشور ما سکونت دارند از آموزش مجانی فرزندان خود در مدارس ما بدون هیچ تبعیضی برخوردارند واز تمام یارانه هایی که ما در مواد غذایی انرژی به مردم خود می دهیم آنها هم از همین مزایای یارانه ای برخوردار هستند

وی خاطرنشان کرد:اقدام برخی از حکومت ها که مادران را از فرزندان خود جدا می کنند در زمینه ویزا و مهاجرت آپارتاید دینی و مذهبی به وجود آوردند غیر قابل قبول است. 

روحانی گفت : صلح وامنیت جهانی منطقه حساس خاورمیانه مورد تاکید هر دوکشور بود و اینکه ایران نقش مهمی در منطقه علیه تروریزم ایفاء کرده است .

وی افزود: ما علاقمند هستیم با سوئیس درباره مسایل و بحران های منطقه و کمکهای نوع دوستانه و انسانی همکاری داشته باشیم و بویژ مردم یمن که تحت فشار هستند.

**واکنش ایران به تهدید آمریکا

رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه واکنش ایران نسبت به تهدید امریکا برای قطع صادرات نفت این کشور چیست وآیا ممکن است شما تنگه هرمز را ببندید ؟ گفت: به نظر من حرفی که برخی از مقامات امریکائی زدند که می خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم 'گزافه گویی' است که هیچ وقت قادر نیستند به آن عمل کنند.

روحانی تصریح کرد: حرف آمریکا در این زمینه یکجانبه گرایی، تحمیل مقررات سرزمینی به فراسرزمینی و نقض همه مقررات و قواعد بین المللی در زمینه انرژی وتجارت است .

وی افزود:از نظر من اینکه فرض بگیریم در یک روزی همه کشورهای تولید کننده نفت،نفت اضافه خود را صادر خواهند کرد وایران تنها کشوری است که نمی تواند نفت خود را صادر کند تصور نادرست ونابخرادانه ای است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.