جریان اصلاحات که به واسطه عملکرد دولت مورد حمایت خود در پنج سال گذشته بارها مورد انتقاد قرار گرفته است، اکنون به گزینه هایی همچون تحریم انتخابات فکر می کند.

اصلاح طلبان بعد از حوادث سال ۸۸ مسیر آشتی را برگزیده و صندوق رای را بهترین راه برای مشارکت در سرنوشت کشور دانستند. حضور سید محمد خاتمی در انتخابات ۹۰  آغازگر این مسیر و «تکرار» او در انتخابات شوراها شهر آخرین نشانه از باور اصلاح طلبان به صندوق رای بود. تغییر اوضاع و احوال سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی اما موجب تغییر نگرش اصلاح طلبان شده است.

سعید حجاریان تئوری‌پرداز جبهه اصلاحات طی گفت و گویی با برنامه اینترنتی «عصر ما» درباره اهمیت مساله «انتخابات» برای اصلاح‌طلبان، گفته است: ممکنه صندوق رأی برای ما جعبه پاندورا(جعبه‌ای که بنابر افسانه‌های یونانی از آن بلا بیرون می‌آید) باشه.

به گفته وی، انتخابات بت نیست برای ما؛ کی گفته اصلاً باید شرکت کرد یا نکرد. ممکنه شرکت کنیم؛ ممکنه شرکت نکنیم. بستگی به شرایط داره. ممکنه ما هم بگیم که شرکت نمی‌کنیم با وضع کنونی.

اشاره حجاریان به انتخابات مجلس یازدهم است و در حقیقت عدم مشارکت در انتخابات را به ائتلاف دوباره با اعتدالیون و ساختن فراکسیون امیدی دیگر ترجیح می دهد. برخی دیگر از چهره های سیاسی اصلاح طلب اما پیش از این مشارکت در انتخابات را مساله اصلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانسته بودند. به عنوان مثل عبدالواحد موسوی لاری با اشاره به اینکه مردم در حال عبور از اصلاح طلبی هستند و خیلی پیش تر نیز از اصولگرایی گذشته بودند، گفته بود که مساله اصلی در انتخابات ریاست جمهوی آتی، موضوع مشارکت است.

اظهارات اصلاح طلبان پیراموم «مشارکت در انتخابات» در حالی مطرح می شود که فعالان سیاسی با توجه به وضعیت بحرانی اقتصاد و فشارهای داخلی و خارجی بر دولت روحانی ، از احتمال انتخابات زودرس می گویند. به اعتقاد همین کارشناسان اصلاح طلبان به واسطه حامیان شرایط موجود در این انتخابات شانسی ندارد.

برخی از چهره های سیاسی اصلاح طلب اما امیدوارند که دولت از برزخ موجود رهایی یابد و آنان بتواند ظرف سه سال آینده بار دیگر اعتماد مردم را جلب کنند. به فرض اینکه خوشبینی این عده دور از ذهن نباشد و این جریان سیاسی یک بار دیگر محبوبیت خود را به دست آورد، باید منتظر عملکرد شورای نگهبان بود و دید که چند نفر از نیروهای اصلاح طلب امکان کاندیداتوری پیدا می کنند. این همان پیش شرطی است که حجاریان برای مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات آتی گذاشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.