سیدحسن هاشمی درخصوص اجرای طرح پزشک خانواده اظهار داشت: اجرای پزشک خانواده در دولت دوازدهم، با اجرای آن در دولت های گذشته متفاوت بوده و محدودیت های این طرح بسیار کاهش یافته است.

وزیر  بهداشت با تاکید بر اینکه برای دریافت خدمات پزشک خانواده باید از مسیر درست آن وارد شویم، گفت: افرادی که از مسیر پزشک خانواده به سطوح بعدی مراجعه کنند، در مناطق روستایی از حمایت ۹۵ درصدی و در مناطق شهری از حمایت ۹۰ درصدی بهره مند می شوند، یعنی افراد ساکن در روستاها اگر از مسیر ارجاع به سطوح بعدی خدمات ارجاع داده شوند، تنها  ۵ درصد و افراد ساکن در شهرها ۱۰ درصد هزینه های خدمات را پرداخت کنند.

هاشمی با بیان این که سیستم ارجاع به نوعی صرفه جویی در هزینه های درمانی و در دسترس بودن خدمات است، افزود: در نظام ارجاع، چنانچه بیمار نیاز به آزمایش و یا ارجاع به پزشک متخصص داشته باشد، توسط پزشک خانواده ارجاع می شود و در اجرای برنامه نظام ارجاع، اگر بیماری خارج از این مسیر  به طور مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کند، هزینه بیشتری پرداخت می کند.

وزیر بهداشت، افزود: مراجعه مستقیم بیماران به پزشک متخصص و فوق تخصص و دریافت خدمات پاراکلینیکی متعدد و غیر ضرور  باعث هدررفت منابع می شود.

هاشمی تصریح کرد: طرح پزشک خانواده به تدریج اجرا می‌شود. اگرچه اجرای این طرح در استان های فارس و مازندران  دارای اشکالاتی است، اما شرایط در حال تغییر است. برای مثال در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، دیگر نیازی به فرم های دستی نبوده و همه موارد به صورت الکترونیکی انجام می شود و چنانچه پزشک تشخیص دهد که باید بیمار به مرکز استان معرفی شود و علاوه بر مراجعه به متخصص داخلی نیاز به ویزیت متخصصین دیگر هم دارد، توسط این متخصصین در یک روز ویزیت شوند.  

وزیر بهداشت در پایان، گفت: امیدواریم مسیر پزشک خانواده و نظام ارجاع الکترونیک  همانند آنچه در استان گلستان به اجرا درآمده، در  سایر استان ها نیز، به اجرا درآید. همچنین مقرر است تا پایان امسال این طرح در ۶ استان کشور اجرا شود و استان فارس از جمله این استان ها به شمار می رود، چراکه در این استان زیرساخت های لازم برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع وجود دارد.  امید داریم که نواقص و ضعف های این سیستم به همت دانشگاه های علوم پزشکی برطرف شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.