رویترز گزارش داد، دو منبع صنعتی گفتند، وزارت نفت هند از پالایشگاه های این کشور خواسته تا خود را برای «کاهش شدید یا توقف کامل خرید نفت از ایران» از ماه نوامبر آماده کنند. این اولین نشانه از واکنش هند به فشار آمریکا برای قطع روابط تجاری با ایران است.

هند پیشتر گفته بود، تحریم های یکجانبه اعمال شده از جانب دولت آمریکا را به رسمیت نمی شناسد و تنها به تحریم های سازمان ملل احترام می گذارد. اما منابع صنعتی گفتند، هند، بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین، ناگزیر خواهد شد برای اجتناب از محروم شدن از سیستم مالی آمریکا، به تحریم ها علیه ایران گردن بنهد.

بر اساس این گزارش، وزارت نفت هند، روز پنجشنبه نشستی را با پالایشگاه های این کشور برگزار کرده و از آنها خواسته است به دنبال جایگزین هایی برای نفت ایران بگردند.

یکی از این منابع گفت: «(هند) از پالایشگاه ها خواسته تا برای هرگونه احتمالی آمادگی داشته باشند، زیرا وضعیت هنوز در حال تغییر است. ممکن است کاهش شدید یا حتی توقف خرید نفت از ایران رخ بدهد.»

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند به خبرنگاران گفت، کشورش در زمان تصمیم گیری در خصوص واردات نفت، منافع کشورش را لحاظ خواهد کرد.

وی افزود: «ما می دانیم که تنوع تامین انرژی مناسبی داریم و می توانیم نفت را از هر جایی تامین کنیم. بقیه مسائل بستگی به عوامل ژئوپلتیک دارد و این تصمیمات بر اساس وضعیت های موجود اتخاذ خواهد شد... ما بر اساس منافعمان عمل خواهیم کرد. هر زمان تصمیمی در مورد ایران اتخاذ کنیم به شما اطلاع خواهیم داد.»

در دور قبلی تحریم ها، هند یکی از معدود کشورهایی بود که با وجود کاهش خرید نفت از ایران، واردات نفت از این کشور را متوقف نکرد، اما منابع مطلع می گویند، این بار شرایط متفاوت است.

یکی از این منابع گفت: «شما هند، چین و اروپا را در یک طرف و آمریکا را در طرف دیگر دارید... در حال حاضر ما واقعا نمی دانیم چه کنیم، اما در عین حال ما خودمان را برای مواجهه با هرگونه احتمالی آماده کرده ایم.»

در حالی که یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته، واشنگتن از مشتریان نفت ایران می خواهد که از ماه نوامبر هیچ نفتی از ایران خریداری نکنند، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل به نارندرا مودی، نخست وزیر هند گفته، وابستگی دهلی نو به نفت ایران را کاهش دهند.

پس از آنکه اوپک و روسیه و دیگر تولید کنندگان نفت هفته گذشته توافق کردند که از ماه جولای، تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند، گزینه ها برای یافتن جایگزینی برای نفت ایران بیشتر شده است. یک منبع آگاه در این باره گفت، گزینه های زیادی در بازار برای جایگزینی با نفت ایران وجود دارد. وی افزود: «شرکت ها و تجاری وجود دارند که مایلند ۶۰ روز برای پرداخت پول نفت به شما فرصت بدهند. نفت خام در بازار موجود است.»

ایران برای افزایش فروش نفت خود به هند، اخیرا پیشنهاد کرده بود که نفت خود را به رایگان به بنادر هند حمل کند و ۶۰ روز برای پرداخت پول نفت به پالایشگاه های هندی فرصت بدهد.

یک منبع دیگر در دهلی نو گفت: «ما می توانیم نفت خام بصره، عربستان یا کویت را جایگزین نفت ایران کنیم. یافتن جایگزین مشکلی ندارد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.