نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد از اظهارات برخی از نمایندگان کشورهای عضور شورای امنیت در مورد اوضاع سوریه انتقاد کرد.

«بشار الجعفری» در جلسه شورای امنیت که به منظور بررسی اوضاع سوریه به ویژه منطقه جنوبی این کشور تشکیل شده بود، از موضع‌گیری «استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه انتقاد کرد و گفت که او فراموش کرد که «مقابله با تروریسم در سوریه اولویت‌ است و تروریست‌هایی از منطقه "اردوگاه الرُکبان» (واقع در شرق سوریه)  و پایگاه نظامی "التنف" (که تحت اشغال آمریکاست) به دو شهر سوریه در جنوب حمله کرده‌اند؛ بنابرین این حق ارتش سوریه است که از اهالی این دو شهر دفاع کند».

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پیش از سخنرانی بشار الجعفری در نشست شورای امنیت گفت که عملیات ارتش سوریه در منطقه جنوب باید متوقف شده و مانع از آن شد که این منطقه به «غوطه شرقی دیگری» تبدیل شود.

بشار جعفری از دخالت آمریکا، فرانسه و انگلیس در جریان تهیه گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه ۲۱۳۹ انتقاد کرد و گفت که این سه کشور تلاش کردند که گزارش مذکور ابزاری سیاسی برای فشار بر دولت سوریه شود تا از این طریق سناریوهای این کشورها برای مداخله در امور داخلی سوریه اجرا شود و منجر به بی‌ثباتی این کشور شود.

او گفت که دمشق براساس این قطعنامه که خواستار تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه به آوارگان و نیازمندان سوری است، با سازمان ملل ور سازمان‌های بین‌الملل دیگر که در سوریه حضور دارند، در همین راستا همکاری می‌کند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل از گزارش اخیر سازمان ملل در مورد شرایط انسانی سوریه انتقاد کرد و گفت که این گزارش مغرضانه تهیه شده است؛ چرا که این گزارش جنایت‌های ائتلاف آمریکا و متحدان آن در شهر رقه و سایر شهرها به بهانه مقابله با تروریسم و جنایت‌های رژیم اسرائیل و نقض حاکمیت سوریه از سوی این رژیم و حمایت تل‌آویو از تروریست‌های در سوریه از جمله داعش را نادیده گرفته است.

او گفت حتی تهیه کنندگان این گزارش که گروهک تروریستی جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) و سایر گروهک‌های تروریستی متحد با آن را «مخالفان مسلح در ادلب» خوانده‌اند، باید تحت پیگرد قانون قرار بگیرند.

بشار جعفری در مورد حمایت کشورهای غربی و آمریکا از تروریست‌ها در سوریه نیز گفت که «در طول این مدت صحنه تروریسم در برابر ما چشمان ما بوده است. ما از جنگ با تروریسم نیابتی به جنگ با اصل تروریسم رسیدیم».

او از مخالفان عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در جنوب پرسید آیا هنگامی که ارتش سوریه دست به عملیات علیه عناصر تروریستی میزند، این اقدام از نظر شما تهاجم است؟

جعفری حضور نیروهای ارتش ترکیه در شمال سوریه را اشغالگری خواند و گفت که بر اثر این اشغالگری آنکارا، صدها سوری از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند و دمشق آن‌ها را به خود پناه داده است و امکانات آن‌ها را فراهعم کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.