کارلوس کی‌روش  از این که در بازی ایران وپرتغال از سوی هموطنانش مورد استقبال قرارنگرفت، دلخور و ناراحت است. او در گفت‌وگویی با پوبلیکو عنوان کرد چقدر به بازیکنانش افتخار می‌کند.

کی‌روش در مورد شور و هیجان ناشی از بازی با پرتغال اظهارداشت:‌ توانستم بهتر بخوابم و تا پایان نیمه دوم بهتر عمل ‌کردیم.اما با ذهنی راحت، پرافتخار به کاری که انجام دادم و محدودیت‌های بود، خوابیدم. مهم‌ترین نکته این بود که با افتخار و شایستگی دست به رقابت بزنم.هیچکس به تیم ما چیزی نداد.

او ادامه داد: ۲ دقیقه قبل از اتمام بازی پرتغال می‌توانست شکست بخورد اگر ما کمی شانس می داشتیم که آن گل را بزنیم. باعث افتخار و خوشحالی است که تا آخرین لحظه در تب و تاب رقابت با اسپانیا و پرتغال برای صعود بودیم.

وی در مورد عظمت نتیجه  اصل شده، عنوان کرد: این نتیجه  آن هم در شرایطی که وضعیت سختی به خاطر تحریم‌ها علیه ایران ایجاد شده بود، حاصل شد. این عملکردی تحسین برانگیز و باعث افتخار بود که نشان داده شود اگر کار براساس اهدافی ارزشمند باشد و آدم خود را باور کند، می‌تواند حتی با بازیکنانی که آماتور هستند، به هدف بزند. من حتی فکر می‌کنم می‌توانستیم بهتر کار کنیم اگر برنامه‌های آماده‌سازی خود را به طور کامل انجام می‌دادیم. اما تحریم‌ها و کمبودهای مالی چنین اجازه ای را ندادند. بازیکنان من کاری ارزشمند انجام دادند و لایق کسب احترام کل جهان هستند.

کی‌روش در مورد رضایتش از عملکرد تیم ملی ایران عنوان کرد:کاری ارزشمند کردیم. ما جلوی تمام قابلیت‌های پرتغال را گرفتیم. متاسفانه فروتنی محترمانه‌‌ای برای آنچه واقعا انجام دادیم، دیده نشد.گروهی از بازیکنان پرتغال اینگونه نبودند. همینطور مطبوعات پرتغال که از سال ۲۰۱۰ به این طرف وقتی بحث من پیش می اید، انتقاد می‌کنند. از هیچ رئیس باشگاهی خواهش نکردم که صورتحساب های مرا پرداخت کند. من همه آنها را می‌شناسم و روسای باشگاه‌های را می‌شناسم که به شما پول دادند تا با شما حرف بزنند. از این جهت کسانی مرا دوست ندارند. من می‌‌دانم چطور برخی حساب‌های خود را می‌پردازند. واقعیت دردناک است و دوست دارم مشخص کنم که اینجا نه به عنوان یک پرتغالی بلکه به عنوان مربی ایران حرف می‌زنم.

او ادامه داد: برخی از مردم این موضوع را درک نمی‌کنند و آن را به حساب چیزهای مثل عرق ملی می‌گذارند.اما من عادت دارم چنین شکلی باشم که بخشی از جامعه هست و بخش دیگری هم علیه ‌اش است. وقتی دربانک هستم ، از علایق تیمم دفاع می‌کنم.وقتی هم چیزی جور نباشد، حرفم را می‌زنم و می‌گویم آیا نمی‌توانم پرتغالی و صادق باشم.

وی در مورد سیستم VAR عنوان کرد:در کنفرانس‌های خبری علیه موضوعات مربوط به داوری موضع نگرفته و انتقاد نکرده‌ام.بلکه در همین مسابقات در مورد سیستم VAR صحبت کردم.دوست دارم بفهمم چه عملکردی دارد.چون تردیدهای نسبت به آن وجود دارد.باید پرسید چیست و داور کیست؟تردیدهای هست که فقط شامل  من نمی‌شود بلکه دیگر مربیان نیز مطرح می‌کنند. من همراه با فرناندو سانتوس در فیفا در این مورد حرف زدم  و ما به آن تردید داریم.

او افزود: دوست دارم بفهمم چه کسی بازی را در این حالت قضاوت می‌کند.داورانی که از آسیا یا آفریقا می‌آیند، به سیستم VAR اطمینانی ندارند و نمی‌دانند چه نقش کلیدی می‌تواند داشته باشد.آنها خود به خود این سیستم را اجرا می‌کنند بدون آنکه مسئولیتی را در آن حس کنندو هیچکس نمی‌داند چه کسی، چی چیز و برای چه مسئولیت دارد. تلاش کردم این موضوع را قبل از عزیمت به پرتغال بگویم.سیستم VAR خلق نشد که مشکلات عدیده‌ای را بوجود آورد.بلکه آن را حل کند یا اینکه خطاهای انسانی را کاهش دهد.باید واضح و شفاف باشد.

او در مورد ناعدالتی داور مسابقه با پرتغال با وجود استفاده از سیستم VAR در مورد عدم اخراج رونالدو بیان کرد: اگر داور با استفاده از سیستم VAR به این نتیجه رسید که باید بازیکن خاطی جریمه شود، باید این کار را می‌کرد. اما جریمه‌ ای که برای دیگران در این وضعیت گرفته می شود، برای کریستیانو رونالدو گرفته نشد. فکر نمی‌کردم بعد از ۳۷ سال مربیگری چنین اتفاقی در فوتبال بیفتد.یا کارت قرمز داشت یا هیچی نبود.همین.اما تنها یک تصمیم عاقلانه داوری وجود داشت که جریمه‌‌ای در نظر گرفته نشد. جریمه کردن حالت جایگزینی ندارد و باید شجاع بود تا کارت قرمز داده شود.از این جهت یک تصمیم نصف و نیمه بود.

وی در مورد این که داور بازی به قدر کافی شجاعت نداشت تا به رونالدو کارت قرمز نشان دهد، نیز عنوان کرد:کاملا همینطور است.کاملا واضح و روشن بود که بعد از تحت فشار قرارگرفتن از طرف تیم پرتغال، شجاعت نداشت.اما همه موضوع این نبود.بعد از آن رونالدو با دست توپی را در هوا گرفت که به او کارت زرد داده نشد.در حالیکه روی طارمی خطا شد و بازیکن خاطی جریمه نشد.VAR این را نشان نداد.

کی روش در مورد زمانی که ژائو موتینیو قصد ورود به زمین را داشت،‌ چه چیزی در گوش وی گفت،‌ نیز عنوان کرد: چیز  خیلی ساده‌‌ای گفتم. به او گفتم، کمک کند شور و هیجان در زمین کمتر شده و همینطور این موضوع را گفتم که بازیکنانم تجربه زیادی ندارند.

مربی تیم کشورمان در مورد صحبت های بعد از بازی با سانتوس، مربی پرتغال نیز عنوان کرد: بحث ما ربطی به پنالتی علیه ایران داشت. این که می خواستم بازنگری شود و داور مرا تهدید کرد.گرمم شده بود و واقعا می‌خواستم بروم و ببینم.دیدید رفتم و از تلویزیون صحنه را دیدم.من از تیمم دفاع کردم. بعد هم سانتوس، دوستم را در آغوش گرفتم و به  او تبریک گفتم.گفتم اصلا بحث او نبوده و ما به عنوان دوست با یکدیگر گپ زدیم.

کی روش در این مصاحبه همچنین در مورد این که بعد از جام جهانی آفریقای جنوبی مناسباتش با رونالدو خدشه‌دار شد،‌عنوان کرد:از طرف من هیچ مشکل و برخوردی با هیچکس وجود نداشته است. باید از رونالدو سئوال شود که مشکلش با من چه بوده است؟ دوران فوتبالم خیلی بزرگتر از چنین موضوعی است که وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.