شی جین پینگ این سخنان را در پاسخ به اظهارات اخیر جیمز متیس که پیشتر در سنگاپور گفته بود آمریکا اجازه نخواهد داد چین دریای جنوبی را به منطقه تحت سلطه خود تبدیل کند ، اظهار داشت.

وی گفت : چین با اقتدار از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود حراست خواهد کرد.

این یکی از جدی ترین هشدارهای رییس جمهوری چین به آمریکاست که در تلاش است تا با تقویت قوای نظامی خود در تنگه تایوان ، دریای جنوبی ، دریای شرقی و شبه جزیره کره ، پکن را تحت فشار و تنگنا قرار دهد.

پینگ ادامه داد: ذره ای از خاک چین را به کشور دیگری نخواهیم داد و در برابر زورگویان عقب نشینی نخواهیم کرد.

این سخنان کنایه ای به مقام ها و دولت آمریکاست که با بیرون رفتن از پیمان های بین المللی و لشکر کشی به نقاط مختلف جهان باعث بی نظمی و هرج و مرج شده و دردسرهای زیادی برای مناطق مختلف دنیا از آسیای شمال شرقی گرفته تا خاورمیانه و آفریقا و اروپا ایجاد کرده اند.

رییس جمهوری چین البته تاکید کرد که اگر دو کشور قصد همکاری و رایزنی داشته باشند و بتوانند بر سر اختلافات با یکدیگر کنار بیایند به وضعیت برد - برد می رسند و ابراز امیدواری کرد که بتوانند همکاری های نظامی رو به رشد داشته باشند.

وی که کشورش درگیر مناقشات فزاینده ای درباره تایوان و دریای جنوبی با آمریکاست ، گفت که چین نه چشمداشتی به سرزمین دیگران دارد و نه به بیگانگان اجازه می دهد به دنبال تصرف خاک این کشور باشند.

رییس جمهوری خلق چین گفت که کشورش با آمریکا اشتراکاتی در مسایل مختلف دارد اما نمی توان از وجود اختلافات طرفین نیز فارغ شد و به آنها توجه نکرد.

این در شرایطی است که آمریکا قصد دارد تا چند روز دیگر دستکم ۲۵ درصد به کالاهای ۳۴ میلیارد دلاری واردات از چین تعرفه وضع کند و وزارت بازرگانی پکن نیز از تهیه فهرستی تلافی جویانه برای مقابله به مثل خبر داده است.

متیس نیز در دیدارهایش در چین از جمله با رییس جمهوری این کشور ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند ساختارهایی برای گفت و گو با هدف کاهش اختلافات داشته باشند و البته و با شرایط برابر با یکدیگر همکاری کنند.

متیس تاکید کرد که دو کشور باید بتوانند بحران ها و اختلافات را مدیریت کنند و با گفت و گو و رایزنی در مسیر صلح و ثبات دنیا گام بردارند.

متیس پس از دیدار از چین ، فردا (پنجشنبه) راهی کره جنوبی می شود تا با مقام های آن کشور در باره خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و توقف رزمایش های مشترک واشنگتن و سئول گفت وگو کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.