محمدمهدی جوادیان زاده ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران یزد با اشاره به اینکه سالیانه ۴۵ سانتی متر از ارتفاع آب‌های زیرزمینی یزد کم می‌شود اظهار داشت: هر سال نزدیک به ۲۵۰ میلیون متر مکعب از ذخایر آب زیرزمینی استان یزد کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آب در استان یزد خوب نیست تصریح کرد: ۱۰۰ درصد آب‌های تجدید شونده در سفره‌های زیرزمینی و ۳۰ درصد از آب‌های قرن‌ها و سال‌های گذشته مصرف می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به اینکه بارش‌های استان یزد در ۳۰ سال گذشته به طور متوسط ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است خاطرنشان کرد: نخستین موضوعی که در ارتباط با بحث آب یزد نگران کننده است، تغییر الگوی بارش‌ها است که برای استان یزد خوب نیست.

جوادیان‌زاده بیان کرد: در گذشته بارش‌ها به صورت برف در کوهستان‌ها و در فصول سرد سال اتفاق می‌افتاد که به دلیل تبخیر کمتر، حجم بالای آب به سفره‌های زیرزمینی وارد می‌شد اما در این سال‌ها بارش‌های یزد بیشتر در فصل بهار و به صورت کوتاه است که امکان ذخیره آن وجود ندارد.

وی با با اشاره به اینکه عمده مصرف آب یزد در فصل تابستان و ویژه کولرهای آبی است گفت: در صورتی که مردم در ساعات خنک‌تر روز از پنکه استفاده کنند و برای کولرهای خود سایبان قرار دهند صرفه‌جویی خوبی در مصرف آب ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با تاکید بر اینکه اگر از منابع موجود آب به درستی استفاده شود جای نگرانی نیست گتف: تنها موضوعی که الان به آن نیاز داریم این است که مدیریت مصرف آب در کشور و استان یزد به صورت خوبی انجام شود.

جوادیان زاده به مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از حوزه‌هایی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم بحث کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به وسیله کشت محصولات کم آب خواه و همچنین استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری است.

وی از اجرای طرح ۱۰۰ درصدی مدیریت مصرف آب در استان یزد خبر داد و گفت: بر اساس این طرح در بخش کشاورزی ۵۰ درصد، در بخش صنعت ۳۰ درصد و در بخش شرب و بهداشت ۲۰ درصد صرفه جویی به وسیله مدیریت مصرف باید اعمال شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.