المیادین گزارش داد، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در استقبال از هیئتی آمریکایی در کاخ بعبدا، گرفتاری‌های لبنان به خاطر بحران آوارگان سوری و خسارت‌های اقتصادی و مالی ناشی از حضور آنها در این کشور را شرح داد.

وی از ایالات متحده خواست به بازگشت تدریجی این آوارگان به مناطق امن کشورشان کمک کند و در انتظار راه‌حل سیاسی بحران سوریه نماند که ممکن است، طول بکشد.

رئیس جمهوری لبنان گفت، تمایل این کشور برای بازگشت آوارگان به کشورشان با مواضع برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تداخل دارد که با وجود آگاهی خود از پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و آموزشی حضور یک میلیون و ۸۵۰ هزار آواره سوری، به طرق مختلف جلوی آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

همچنین وی گفت، اسرائیل موافقت خود با ترسیم خطوط مرزی دریایی میان دو طرف را یک ماه پس از آغاز نخستین عملیات استخراج ذخایر نفتی و گازی توسط لبنان رد کرد.

لبنان دارای خطوط مرزی دریایی ترسیم نشده با اسرائیل است که شامل منطقه‌ای به مساحت حدود ۸۶۵ کیلومتر از محدوده‌ اکتشافی‌ آبی‌اش در دریای مدیترانه است که در امتداد سه منطقه نفت و گازی فازهای هشتم، نهم و دهم قرار دارد. براساس طرح آمریکایی موسوم به طرح "هوف" لبنان مجبور است از حقوقش به وسعت ۸۶۰ کیلومتر مربع از فازهای ۸ و ۹ خویش به نفع اسرائیل چشم پوشی کند

دفتر رسانه‌ای عون در بیانیه‌ای درباره اظهارات سیاست‌مداران، اصحاب رسانه و تحلیلگران درباره موضع او درخصوص تشکیل دولت جدید تاکید کرد، رئیس جمهوری لبنان با این موضوع براساس اختیارت مشخص خود در قانون اساسی برخورد می‌کند.

در این بیانیه آمده است، عون حتی اگر در مکانیزم تشکیل دولت جدید ورود هم نکند، طبق اختیارات خود در قانون اساسی و آنچه در توافق‌نامه "الطائف" آمده است نمی‌تواند چشم خود را به روی مسائل ببندد، به ویژه اینکه رئیس جمهوری حق دارد معاون نخست وزیر و تعدادی از وزرا را به منظور پیگیری فعالیت کابینه و عملکرد دولت از طریق آنها انتخاب کند.

طبق این بیانیه، مواضع رئیس جمهوری در این باره مشخص است و نباید با پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها یا اطلاعاتی که صحت ندارند، مقایسه شود.

از سوی دیگر، ارتش لبنان در بیانیه‌ای اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه این ارتش یک عملیات تروریستی را در جریان انتخابات پارلمانی اخیر خنثی کرده، رد کرد.

در این بیانیه آمده است، برخی رسانه‌ها سخنانی از زبان عماد ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان در جریان سفرش به آمریکا منتشر کردند، مبنی بر اینکه این ارتش یک عملیات تروریستی را در جریان انتخابات پارلمانی اخیر ناکام گذاشته است. در حالی که فرمانده ارتش گفته بود، اطلاعاتی از عملیات تروریستی در اختیار داشتیم که با هدف شکست انتخابات پارلمانی در حال آماده‌سازی بود و امور در حال حاضر روند عادی دارد و اوضاع مناسب است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.