آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت اقتصادی داخل کشور و تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا، اگر جای رییس‌جمهور بود چه برنامه‌ای برای کنترل این وضعیت داشت، اظهار کرد: نکته اول این است که مسائل کشور را یک نفر مثل رییس‌جمهور یا یک عامل به نام دولت نمی‌تواند حل کند چون کشور قوای متعدد دارد و نیروها و کانون‌های قدرت، متعدد هستند پس در مسائل سیاسی و قدرت‌های اقتصادی این کانون‌ها باید با هم هماهنگ شوند تا مشکلات کشور کمتر شود یا به حل مسائل نزدیک‌تر شویم.

وی افزود: من اگر جای روحانی باشم،‌ می‌آیم و شفاف مسائل کشور را با مردم مطرح می‌کنم و از کانون‌های قدرت و فعالان سیاسی و اقتصادی تقاضا می‌کنم که دولت را کمک کنند و چوب لای چرخ آن نگذارند؛ چرا که بخواهیم یا نخواهیم دولت تا پایان دوره‌اش حداقل سه سال مهلت دارد و اینکه بخواهیم کار دولت را عقب بیندازیم مشکلی را حل نمی‌کند.

غرویان با بیان اینکه اگر جای روحانی بود جلسه‌ای با روسای قوا و نهادهای سیاسی چون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌کرد، گفت: می‌کوشیدم با برگزاری این جلسه و با استفاده از افکار عمومی و رای اکثریت راه‌حل بهتری را برای برون‌رفت از این وضعیت انتخاب کنم و همه نیز به آن مستلزم شوند.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت سیاست خارجی، اظهار کرد: در مورد سیاست خارجی هم باید گفت که به هر حال دولتمردان ما در این زمینه سیاستگذار هستند و ما چه با سیاست‌های آنان مخالفت داشته باشیم و چه موافق باشیم،‌ فعلا کار بر عهده رییس‌جمهوری، وزیر خارجه و امثال آنان است و نمی‌توان منکر نقش آنان در این زمینه شد پس بهتر است یک نوع همدلی و همصدایی در مورد سیاست خارجی نیز وجود داشته باشد.

غرویان تاکید کرد: من معتقد به گفت‌وگو هستم و امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که راه‌حل‌های سیاسی و گفت‌وگو می‌تواند مشکلات را حل کند پس با حالت‌هایی مانند جنگ، توهین و فحاشی به یکدیگر و پی گرفتن رفتارهای تند و خشن مساله‌ای حل نمی‌شود. ما امروز شاهدیم که حتی کره شمالی هم با آن همه تقابل با آمریکا پای میز مذاکره با این کشور نشسته است.

وی در پایان گفت: به هر حال انسان‌ها و دولت‌ها حالات‌شان متغیر است و وجهه‌ای ندارد که ما همیشه خود را در حالت جنگ با دنیا قرار دهیم چرا که راه‌حل‌های سیاسی و حکیمانه‌ای هم وجود دارند که باید از آنها برای حل مشکلات استفاده کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.