حسین معصومی افزود: تنها ۲ تا پنج درصد بیماران دچار علائم اسهال آبکی، استفراغ و از دست رفتن شدید آب بدن می شوند که در این موارد ( موارد شدید) در صورت مراجعه نکردن برای درمان ممکن است در مدت چند ساعت به کم آبی شدید منجر شده در نهایت مرگ بیمار را رقم بزند.

وی اظهار کرد: وبا بیماری اسهالی است که توسط یک نوع باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می شود که از ویژگی های آن شروع ناگهانی اسهال آبکی شدید بدون درد و همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه است.

معصومی افزود: این بیماری از شیوع به نسبت قابل ملاحظه ای در کشورهای در حال توسعه برخوردار بوده و به عنوان بیماری بومی کشورهای منطقه بویژه هندوستان، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، عراق و از جمله ایران محسوب می شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان، راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را شامل دفع بهداشتی فضولات انسانی، استفاده از توالت و آب بهداشتی و لوله کشی و در مناطق فاقد لوله کشی جوشاندن آب یا استفاده از محلول کلر مادر برای ضدعفونی کردن آب برشمرد.

وی بیان کرد: استفاده از غذای کامل پخته و داغ شده و نگهداری باقیمانده غذا در یخچال و هنگام استفاده مجدد داغ کردن آن بصورت کامل، شستشوی مکرر دست با آب و صابون به ویژه پس از رفتن به توالت و پیش از تهیه و خوردن غذا، شستشو و ضد عفونی میوه و سبزیجات قبل از مصرف از دیگر راه های پیشگیری است.

معصومی خاطر نشان کرد: بر این اساس توصیه می شود در صورت ابتلای فرد به بیماری های اسهالی در مدت کوتاهی به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند تا اقدامات درمانی مناسبی ارائه شود.

به گفته این مسئول تا کنون موردی از بیماری وبا در استان گزارش نشده و تمامی تدابیر و کارهای اموزشی برای متصدیان مربوطه و ذخیره سازی دارویی برای مقابله با این بیماری انجام گرفته است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.