یک روز پس از اینکه فروشندگان موبایل در بازار چارسو و علاءالدین در تهران در اعتراض به افزایش بی‌رویه نرخ ارز و گران شدن تلفن همراه اعتراض کرده بودند، امروز دوشنبه چهار تیر ماه ۹۷ بازاریان تهران نیز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز، کمبود مشتری و گرانی کالا دست از کار کشیدند.(اینجا)

برخی افراد نیز با ایجاد ناآرامی در بازار بزرگ تهران خواستار بسته شدن سایر مغازه‌ها در اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی شدند و مردم عادی را که در بازار حضور داشتند با مشکل مواجه کردند.

برخی عناصر فرصت طلب و آشوبگر با آتش زدن سطل های زباله و نیمکت های عمومی و آسیب رساندن به اموال شهروندان مانند موتورسیکلت‌ها در پی ناامن کردن فضای پایتخت بودند.

بازار کیلویی‌ها، پارچه فروش‌ها، ملی، کفاش‌ها، سبزه میدان، عباس آباد ، طلا فروش‌ها و ارز فروش‌ها برای حفظ امنیت خود و اموالشان مجبور به بستن مغازه‌هایشان شده‌اند.(اینجا)

با گذشت چند ساعت از اخبار متفاوت درباره وضعیت بازار تهران در نهایت عیسی فرهادی فرماندار تهران در گفتگویی عنوان کرد: اوضاع بازار خوب است و مشکل خاصی وجود ندارد و هیچ مورد بازداشتی هم نداشتیم.

فرماندار تهران در پاسخ به این سوال که آیا آرامش به بازار تهران برگشته است، تاکید کرد: اوضاع آرامِ آرام است. ما معتقدیم در این چهل‌ساله متولیان انقلاب بازاریان بوده‌اند و همیشه بازاریان در صحنه‌های انقلاب حضور داشته و خواهند داشت.(اینجا)

معاون امنیتی و سیاسی فرمانداری تهران نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه طبق گزارش‌هایی که به ما داده شده است هم‌اکنون آرامش در بازار تهران برقرار است و موردی از تجمع و ناآرمی نداریم و تاکنون مورد بازداشتی نداشتیم.(اینجا)

عبدالعظیم رضایی افزود: لازم است در جلسه‌ای مشترک اطلاعات لازم به معترضان داده شود و آنها توجیه شوند که این روش حضور و اعلام مطالبات درست نیست.امیدواریم این هماهنگی هرچه زودتر انجام شود تا دیگر شاهد ادامه این تجمعات نباشیم.

این مقام مسئول این را هم گفت که برخی شبکه‌های معاند اخیرا اقدام به اعلام فراخوان‌هایی برای برگزاری تجمعات در سراسر کشور کرده‌اند که مطمئن هستیم مردم ما هوشیار هستند و توطئه دشمنان ایران را به خوبی می‌شناسند و از این فراخوان استقبال نخواهند کرد.

اما کرکره‌ها در بازار را بدلایل امنیتی پایین کشیده شده بود یا نشانه اعتراض بود؟ عباداله‌محمدولی، رییس پیشین انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در این باره می گوید: موضوع اعتصاب در بازار مطرح نیست موجی که در بازار امروز بوجود آمد مربوط به یکسری مطالبات از دولت بود و اگر دیدید که کرکره برخی از مغازه‌ها پایین آمده تنها بدلیل موضوع امنیتی بازار بوده است.

وی افزود: اکنون یک تعدادی مغازه‌ها را باز کرده و مجدد مشغول فعالیت هستند اما تا زمانی که فکری برای تولید و صنعت کشور نشود و نیروهای شاغل و واحدهای کسب و کار به آینده شغلی‌شان امیدوار نشوند این وضعیت بهبود نمی‌یابد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نیز در واکنشی تلگرامی تاکید کرد: باید بیشتر تأمل کرد تا صدای کاسبکاران دلال با صدای تهیدستان نگران اشتباه گرفته نشود.«صدای خیابان و پاساژ و بازار را باید شنید. اولی صدای مردم است اما باید در تشخیص صدای دوم و سوم بیشتر تأمل کرد تا صدای کاسبکاران دلال با صدای تهیدستان نگران اشتباه گرفته نشود.» (اینجا)

محسن همدانی‌نسج (معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت بازار تهران گفت: در حال کنترل اوضاع هستیم. همچنین مقرر شد؛ نیروی انتظامی همچنان در محدوده بازار تهران حضور داشته باشد. (اینجا)

وی ادامه داد: برخی از افراد قصد سوءاستفاده از این شرایط را دارند که با این افراد برخورد خواهد شد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران در پاسخ به این سوال که خبرهای رسیده از بازار حاکی از ادامه ناآرامی‌هاست، گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که از محدوده بازار تهران داریم، اوضاع رو به آرامش است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.