تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار خود از مرحله گروهی جام جهانی ساعت ۲۲:۳۰ دوشنبه در ورزشگاه شهر سارانسک به مصاف تیم ملی پرتغال می‌رود. شاگردان کارلوس کی‌روش می‌توانند در صورت کسب سه امتیاز این دیدار برای نخستین بار در تاریخ راهی مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی شوند.

کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از این دیدار درباره احتمال صعود تیمش به دور یک هشتم نهایی جام جهانی با خلق شگفتی مقابل تیم ملی پرتغال اظهار کرد: برای تیم ملی ایران یک افتخار است که در اینجا حضور دارد چرا که فردا ما هنوز زنده هستیم و برای رویای خودمان می‌جنگیم. با تمام امیدها و تعهدات خودمان زنده هستیم و برای رسیدن به دور دوم مسابقات تلاش می‌کنیم.

او ادامه داد: پرتغال نه تنها جزو نامزدهای قهرمانی در جام جهانی است بلکه از محبوب‌ترین تیم‌ها هم است. طبیعتا با بیان این امر باید بگویم ما همچنان خیلی خوشحال هستیم. مسعود می‌گوید که ما چقدر مفتخر هستیم و آماده هستیم به این مسابقه بپردازیم. با کمال شرافت و افتخارمان بازی می‌کنیم. ما در بازی با مراکش و اسپانیا درسمان را فراگرفتیم. فقط یک گزینه پیش روی ماست تا تیم بهتری باشیم و و بتوانیم با بازیکنان بهتری از عرصه مسابقات خارج شویم. قبل از تمام شدن صحبت‌های خودم می‌خواهم از روسیه تشکر کنم. از طرفداران روس تشکر می‌کنم. بسیار اعجاب آور است که در بازی اول و دوم با حضور هوادارانمان فکر می‌کردیم در خانه بازی می‌کنیم. طرفداران روس برخورد خوبی با ما داشتند.

سرمربی تیم ملی ایران در پاسخ به خبرنگار پرتغالی درباره این که تیم ملی ایران بازی تدافعی انجام می‌دهد یا به سراغ سبک دیگری می‌رود؟ اظهار کرد: فکر می‌کنم بازی دشواری داریم چون فرناندو سانتوس با حیوانات قوی وارد بازی می‌شود. آنها می‌توانند خیلی قوی گاز بگیرند. این چیزی است که با آن روبه رو می‌شویم. در بازی با پرتغال فقط می‌توانیم تبدیل به تیم بهتری شویم. فلسفه ما مانند گذشته است. ما فلسفه خودمان را ساختیم. باید نسبت به رقبای خودمان احترام بگذاریم. این جنبه نخست بازی است. باید حتما واقع بین باشیم چرا که مقابل یکی از قوی‌ترین تیم‌های دنیا بازی می‌کنیم. همان گونه که عرض کردم پرتغال فقط نامزد قهرمانی نیست و جزو تیم‌های محبوب است.

کی روش ادامه داد: پرتغال اکنون یک تیم ملی است که با ۲۳ بازیکن در مسابقات شرکت کرده است. وقتی درباره یک تیم دوم صحبت کنیم باید نام بازیکنانی را ببریم که نتوانستند به مسابقات برسند. چند تیم ملی را می‌توانید نام ببرید که بازیکنان زیادی دارد که در تیم بزرگی بازی می‌کنند و نتوانستند به جام جهانی بیایند؟ در نتیجه امروز پرتغال تیم ملی بسیار بهتری است. این تیم بسیار خوب هدایت و هماهنگ شده است. بعد از احترام و واقع بینی باید بازی خودمان را بر ارزش‌های مبنایی استوار کنیم. روح فداکاری، شجاعت، صداقت و راستی را در نظر بگیریم. در تیم ما رهبر اصلی، خود تیم است و فردا در مقابل پرتغال بزرگ، لازم نیست من هیچ گونه توضیحات بیشتری بدهم یا ترسیم کنم. ما فقط یک گزینه داریم و باید تلاش کنیم در تمام جنبه‌ها بهتر باشیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: در بازی علیه مراکش خیلی خوب عمل کردیم. نتیجه به نفع ما بود. مقابل اسپانیا می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم اما نتیجه به نحوی بود که همه شما اطلاع دارید. فلسفه ما این نیست که به عنوان بازنده خوب محل را ترک کنیم تا بقیه لذت ببرند. ما اینجا هستیم که با احترام، شرافت و کرامت خودمان رقابت کنیم. می‌خواهیم با افتخار کار کنیم و لازم است که به بهترین نحو عمل کنیم و به وظیفه خودمان در مقابل طرفدارانمان عمل کنیم.

او در واکنش به سوال خبرگاری مبنی بر این که قبلا از ویدئو چک انتقاد کرده بود گفت: همیشه مربیان درباره داوران صحبت می‌کنند و فقط در موارد خیلی خاصی است که ممکن است داور مساله داشته باشد. اجازه دهید این جا درباره کشور خودم صحبت کنم. ما در پرتغال جزیره‌ای داریم که موج‌های رکوردشکنی دارد. وقتی ما مربیان صحبت می‌کنیم انگار این موج‌ها روی سر ما می‌شکنند. نباید درباره داوری قبل از بازی صحبت کنیم چون این‌ها مانند بهانه است. تنها نقطه نظری که می‌توانم عرض کنم باید درباره بازی باشد نه داور. در طول مسابقات فرصت زیادی ندارم که مقابل چنین جمعی حضور داشته باشم. فوتبال متعلق به مردم است و این موضوع تغییر نمی‌کند.

کی‌روش افزود: نباید گروهی پشت صحنه به صورت روشن‌فکرانه صحبت کنند و تصمیم بگیرند. برای فوتبال این موضوع خوب نیست. باید همه چیز روشن باشد. در سال ۲۰۱۴ مقابل آرژانتین در یک صحنه داور حکمی داد که به ضرر ما بود. انسان اشتباه می‌کند و شکست می‌خورد و این طبیعی است. سیستم ویدئویی آنجا نبود که اشتباه انسان را اصلاح کند. این سیستم به وجود آمد که اشتباهات انسانی را اصلاح کند. این درست نیست که انسان این اشتباهات را بررسی کند و بهانه‌های گذشته را بیاورد. اینجا یک موضوع اصولی مطرح است. هیچ کسی نمی‌فهمد چه اتفاقی افتاد. برای مثال اگر بازیکن ضربه مغزی شود، بازی بلافاصله قطع می‌شود. اگر مشکل امنیتی باشد، یک جلسه با مقامات می‌گذارند. اگر لازم باشد موضوعی را درباره داوری روشن کنید، می‌گویند به فیفا بنویسید تا روشن شود. ما می‌خواهیم بدانیم فردا که بازی می‌کنیم چه کسی بازی را قضاوت می‌کند.

کی روش در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر این که در دوره گذشته بازیکنان ایران بعد از بازی با آرژانتین تا حدودی از نظر بدنی کم آوردند و آیا مقابل پرتغال هم این مشکل به وجود می‌آید، گفت: مطبوعات پرتغالی اینجا حضور دارند و من نمی‌توانم به شما پاسخ بدهم. اگر من جواب بدهم پرتغالی‌ها ظرف ۳۰ ثانیه می‌فهمند من چه می‌گویم. اگر بازی با مراکش و اسپانیا سخت بود، بازی با پرتغال سخت‌تر است. ما اینجا نیامدیم که بازی ساده‌ای داشته باشیم. برای برخی از بازیکنان من مانند رویا بود که تیم ملی ایران بتواند به روسیه بیاید و با کریستیانو و این همه بازیکن خوب پرتغالی بازی کنند. بازیکنان ما برای شرکت در این بازی هیجان زده هستند. ما با نگرش خودمان بازی می‌کنیم و از دقیقه اول تا آخر مبارزه می‌کنیم. چیزی برای از دست دادن نداریم.

او ادامه داد: مقابل تیم خوبی بازی می‌کنیم. آنها برای تعهدات خودشان بازی می‌کنند. آنها می‌توانند همه چیز را از دست بدهند اما ما چیزی برای از دست دادن نداریم. ما همان لذتی را مقابل پرتغال می‌بریم که از بازی با اسپانیا بردیم. اگر کمی شانس بیاوریم که همیشه لازم است می‌توانیم بازی را ببریم. ما در گروه سختی هستیم. برخی در کشور من می‌گویند مراکش مقابل پرتغال خوب بازی کرد و اگر پرتغال خوب نبود نمی‌توانست مراکش را ببرد. در دور اول، شما بردها و مساوی‌ها و شکست‌ها را دارید. خیلی از بازی‌ها هم فرار از باخت است. ما در خیلی از بازی‌ها از باخت فرار می‌کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پایان گفت: فردا روز خاصی است. دنیا خواهد دید که دو تیم چگونه بازی می‌کنند. قرمز و سبز در استادیوم حضور خواهند داشت. تفاوت این خواهد بود که برخی بیشتر قرمز و برخی بیشتر سبز باشند ولی قرمز و سبز هر دو در زمین حضور خواهند داشت و این از همه مهم‌تر است. من نمی‌دانم که برای رسانه‌های بین‌المللی هم معنا دارد یا خیر اما ما ضرب‌المثلی در پرتغال داریم می‌گوید دوستان دوست هستند اما فوتبال یک چیز دیگر است. من دوستان زیادی در این طرف و آن طرف دارم. فردا حداکثر تلاش خودمان را خواهیم داشت و این دیدار مانند بازی‌هایی است که شما با دوستان‌تان بازی می‌کنید اما همه ولو این که مقابل دوستان‌شان باشند برای بردن تلاش می‌کنند. ما باید وفادار باشیم و صداقت داشته باشیم و برای هواداران‌مان و فوتبال احترام قائل شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.