امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم سپاهان می‌گوید در صورتی که کی‌روش و شاگردانش توجه بیشتری به بخش هجومی داشته باشند، توانایی شکست پرتغال را داریم.

قلعه‌نویی صحبت‌های خود در مورد سردار آزمون و انتقادات به این بازیکن آغاز کرد و گفت: سردار از ۱۶ سالگی بازیکن خودم بود. ایشان را در ۱۶ سالگی به ترکیه بردم و آقای ساکت می‌گفت که ایشان را اگر می‌شود نبریم چون سن و سالش کم است. همانجا همانطور که به امید ابراهیمی گفتم به سردار هم گفتم که اگر می‌خواهی فوتبالیست بشوی، باید چه مدلی فوتبال بازی کنی.

وی با اشاره به سبک بازی تیم ملی ادامه داد: در این سیستم ما در یک سوم دفاعی شروع به دفاع کردن می‌کنیم. سیستم پایه ما ۳-۳-۴ است که به نظرم در بخش دفاعی می‌شود ۱-۴-۱-۴؛ خب در این شرایط برای مهاجم نوک شرایط خیلی سخت می‌شود و در واقع سردار کار دو بازیکن را می‌کند. سردار به نحو احسن در حال انجام وظایف خود است و به نظرم این انتقادات کم لطفی در مورد سردار است.

در همین لحظه تیم برزیل موفق به گلزنی شد و قلعه‌نویی که از طریق مجریان رادیو و زودتر از آنچه تلویزیون نشان می‌دهد، از گلزنی کوتینیو آگاه شده بود، گفت: خب تلویزیون ۱۰ ثانیه عقب است و چیزهایی که باید نشان بدهد را نشان نمی‌دهد!

سرمربی تیم سپاهان پس از دفاع از عملکرد سردار آزمون به حضور خانواده‌ها در استادیوم آزادی اشاره کرد و ضمن تشکر از کسانی که این شرایط را فراهم کردند، خاطرنشان کرد: به نظرم کار خیلی قشنگی بود. هر کسی که دستور داد کار بسیار خوبی بود و عکس‌های خیلی زیبایی هم منتشر شد. به هر حال ما (مسئولان) مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم. مسئولان می‌توانند بستر را آماده کنند ولی در نهایت هر کسی را با اعمال خودش می‌سنجند. امیدوارم این اتفاق بیافتد که بانوان بتوانند فوتبال را ببینند. حالا خیلی‌ها در صفحه شخصی من می‌پرسند، آیا خانواده خودت را هم می‌گذاری که به استادیوم بیایند؟ بله من بارها در استادیوم‌های خارج از کشور به همراه دختر و همسرم بازی‌ها را تماشا کرده‌ام و عکس هایش هم موجود است. ما ایرانی هستیم و تمدنی ۹ هزار ساله داریم و استادیوم‌های خوبی هم داریم.

قلعه‌نویی سپس در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها سردار آزمون را با علی دایی ۲۰۰۶ مقایسه می‌کنند، توضیح داد: اصلا نوع بازی این دو تفاوت دارد؛ من خودم همیشه دوست دارم بازی هجومی انجام دهم. کارلوس کی‌روش اما کار دفاعی دوست دارد و این هم یک تاکتیک است. به هر حال باید شما لحاظ کنید که با چه بازیکنانی قرار است بازی کنید؛ به نظرم سردار با بازیکنان بزرگی باید روبرو می‌شد و کار بسیار بزرگی انجام داد. طارمی و کریم انصاری فرد با یک بازیکن درگیر می‌شدند ولی سردار آزمون باید با دوتا از بهترین دفاع‌های دنیا درگیر می‌شد و این‌ها بی‌انصافی است.

سرمربی سابق تیم ملی با اشاره به سیستم تیم ملی گفت: وقتی ما این توانایی را داریم که می‌توانیم بعد از گل نمایش خوبی داشتیم، باید افکار رو به جلو داشته باشیم. در فوتبال سه نوع فوتبال داریم؛ یک سیستم پایه داریم که ۳-۳-۴ است که در دفاع تبدیل می‌شود به ۱-۴-۱-۴؛ ما می‌توانیم در سیستم حمله‌ای که بازیکنان تکنیکی خوبی داریم، تمرکز بیشتری روی حملات داشته باشیم. اگر یک مقدار رو به جلوتر بازی می‌کردیم، به نظرم می‌توانستیم قشنگ‌تر بازی کنیم ولی تا الان هم خیلی خوب باشیم. نشان دادیم که می‌توانیم بعد گل نمایش خوبی داشته باشیم. ۴ سال پیش در مقابل بوسنی هم این شانس را داشتیم، امیدوارم این اتفاق بیافتد و بتوانیم ببریم ولی حتی اگر نبریم هم باید تشکر کنیم. اعتقاد دارم که پرتغال در میان تیم‌های ضعیف این گروه است ولی مراکش فوتبال خیلی مدرن بازی کرد. زمانی که مربی تیم ملی بودم، دوره‌هایی در مورد شاخصه‌های تیم‌سازی داشتیم؛ یکی از شاخصه‌ها در مورد شانس بود که فکر می‌کنم مراکش در این دوره اصلا شانس نداشت. شما دیدید که مراکش چه فوتبال زیبایی مقابل پرتغال بازی کرد و مربی پرتغال هم به این مسئله اشاره داشت. مربی پرتغال با اینکه برد، به این مسئله اشاره کرد و به نظرم ما مربی‌ها باید این شهامت را داشته باشیم. پرتغال به نظرم خیلی ضعیف کار کرده و چند موقعیت بیشتر نداشت. حالا امیدوارم جلوی پرتغال بچه‌ها فوتبال خیلی خوبی بازی کنند و یک مقدار هم به فکر ۵۰ متر جلو باشند.

قلعه‌نویی در پاسخ به سوالی در خصوص بازیکنان لیگ‌برتری حاضر در تیم‌ملی می‌گوید: من دقیقا می‌خواستم همین را بگویم اما قبلش اگر به آن اشاره نکردم چون اگر درباره آن موضوع صحبت می‌کردند همگان می‌گفتند قلعه‌نویی می‌خواهد موضع بگیرد. الان اکثر تیم‌های دنیا جی‌پی‌اس دارند، شما بیایید با جی‌پی‌اس به طور مثال رامین رضاییان را که در خارج بازی می‌کند با یک بازیکنی در لیگ ایران آمارش را مقایسه کنید. واقعا باید این را بگویم که بیرانوند نقش تاثیرگذاری در این دو بازی داشت؛ علی‌الخصوص در بازی با مراکش که اگر شما آن بازی را دیده باشید دو سیو خوب بیرانوند را هم حتما دیدید؛ ما مربی‌ها می‌گوییم یک گلر خوب از پدر و مادر بهتر است. به نظرم بیرانوند در این رقابت‌ها خیلی خوب نمایش داشته است، در کنار او وحید امیری، امید ابراهیمی، مجید حسینی و سایر بازیکنانی که در لیگ‌برتر حضور دارند همه اگر یک سروگردن بالاتر از لژیونرها نبودند کمتر هم نبودند. عملکرد آن‌ها به مردم و تیم‌ملی ثابت کرد که لیگ ایران بازیکنان خوبی دارد. به نظرم ما از نظر نیروی انسانی جز بیست‌های دنیا می‌توانیم باشیم ولی از نوع مدیریت و زیرساخت‌ها واقعا ضعیف هستیم. اگر کسی از زیرساخت‌ها ایراد بگیرد من قبول دارم. به نظر شما این بازیکن‌هایی که در خارج بازی می‌کنند از کجا رفتند مثلا جهانبخش اگر اشتباه نکنم از داماش گیلان فوتبالش را آغاز کرده است، آقای سردارآزمون یکی مربی به نام اکبر محمدی او را کشف کرده و به سپاهان آمده و ۲ سال رشد و نمو پیدا کرده و بعد به خارج از ایران رفته بقیه هم به همین منوال. من معتقدم که باید به لیگ ایران اعتماد شود چراکه این لیگ از نظر نیروی انسانی بسیار بزرگ است و در ساختار و برنامه مشکل دارد که از زمانی که آقای فتاحی ریاست سازمان را گرفته است خیلی شرایط بهتر شده است. حرف آقای کی‌روش را قبول دارم و ما از نظر زیرساخت‌ها خیلی عقب هستیم و امیدواریم که این شور و شوقی که در فوتبال به وجود آمده مقطعی نباشد و فقط نخواهند یک هفته، یک ماه و دو ماه از فوتبال استفاده ابزاری کنند و سپس رهایش کنند. به نظرم این بازی‌ها می‌تواند عاملی باشد که ما به فوتبالمان فرصت بدهیم. همین حرف را ۴، ۵ سال پیش در کمیسیون اصل ۹۰ زدم و گفتم آقایان فوتبال را تهدید ندانید و فرصت بدانید.

سرمربی فوتبال سپاهان با اشاره به پتانسیل فوتبال ادامه می‌دهد: حالا که همه هواداران فوتبال ایران چه در خارج از کشور و چه در ایران خوشحال شدند این فرصت را غنیمت بدانیم و برخی زیرساخت‌‌هایمان را درست کنیم. شما این را می‌دانید که هر سرمربی هر کجا که می‌رود اول از همه می‌خواهد بداند که زمین چه کیفیتی دارد. فوتبال ایران یک فوتبال تکنیکی است و نوع فوتبالمان شبیه به برزیل است. ببینید ما چقدر عقب هستیم و دو استان ما گیلان و مازندران که از سرسبزترین استان‌هایمان هستند دو زمین چمن مصنوعی داریم و این‌ها زجر است و آدم را عذاب می‌دهد. وگرنه ما از نظر بازیکن و نیروی انسانی همانطور که گفتم جز ۲۰ تیم برتر دنیا هستیم. برای رسیدن به حرف من می‌تواند عملکرد فوتبالیست‌های حاضر در کشورهای اروپایی را ببینید، آن‌ها فقط با در اختیار داشتن امکانات فوتبال زیبا را به نمایش می‌گذارند و از نظر بازی و تکنیک همان بازیکنی هستند که در ایران بازی می‌کنند.

مجری برنامه به قلعه‌نویی می‌گوید باز خوب است که شما این صحبت‌ها را انجام می‌دهید اگر ما انتقاد کنیم و بگوییم زیرساخت‌ها مناسب نیست انگار حرف‌مان درست نیست که سرمربی سپاهان در این رابطه می‌گوید: حضرت علی (ع) می‌گوید همیشه حق را بگویید اگرچه به ضرر شما باشد. مهم هم این است که حق را بگویید و خدا را در نظر داشته باشید. برای من مهم نیست حالا اگر بعضی‌ها هم ناراحت بشوند.

مجری برنامه به مقایسه کمپ‌های فوتبالیست‌های ایرانی و اروپایی می‌پردازد که قلعه‌نویی می‌گوید: واقعا همین‌طور است که شما می‌گویید کشورهایی مثل بلژیک، ایتالیا یا ... همه امکانات خیلی خوبی برای کار دارند که ما متاسفانه از داشتن آن امکانات بی‌بهره هستیم. از حضور نساجی به لیگ‌برتر هم خیلی خوشحالم و جا دارد به مهدی پرهام و صنیعی فر تبریک بگوییم واقعا خیلی زحمت کشیدند و البته حمایت مردم را هم پشت سر داشتند. جالب است که آن‌ها در یکی، دو بازی اولشان ورزشگاه ندارند و این واقعا یک ضعف بزرگ برای ایران است. ما از نظر نفت و گاز جز بهترین کشورهای دنیا هستیم اما از لحاظ ورزشگاه و زیرساخت‌ها دچار مشکل هستیم. بالاخره این هم در فوتبال یک شرایط نرمال است. امیدوارم این زیرساخت‌ها را درست کنیم و اگر این مشکل حل شود من قول می‌دهم که هر جام‌جهانی بهتر از قبل باشیم. امیدوارم که صحبت من باعث ناراحتی آقایان نشود، ما سال‌ها پیش جامی به نام جام تخت جمشید داشتیم که برگرفته از بوندسلیگا بود. ما باشگاه‌های معروفی مثل ذوب‌آهن، سپاهان، پرسپولیس و همین استقلال که زمانی نامش تاج بود جز ثروتمندترین تیم‌ها بوده را داشته‌ایم یا هواپیمایی ایران در زمانی جز بهترین ایرلاین‌های جهان شده اما الان ببینید شرایطمان چطور شده؟ ! امیدوارم به سمتی برویم که کشور ایران به اقتدارش بازگردد.

از سرمربی سپاهان در رابطه با حدسش از لژیونر شدن بازیکنان تیم‌ملی سوال می‌شود که او در پاسخ گفت: به نظرم لژیونر شدن یک بحث جداگانه است و معمولا آن‌هایی که در این فوتبال بنگاه‌های اقتصادی دارند و بابت جابجایی بازیکنان پولی دریافت می‌کنند دنبال بازیکنان زیر ۲۳ سال هستند و اگر قرار باشد بازیکنی انتخاب کنند اشخاصی مثل سردار آزمون، رضا شکاری یا ... این نوع بازیکنان که با شرایط خودشان بتوانند لژیونر نشوند.

از او سوال شد درباره سید مجید حسینی چه نظری دارید که می‌گوید: سیدمجید بازیکن خیلی خوبی است و این بازیکن را وقتی ۱۸ سالش بود در بازی انزلی مقابل ملوان به میدان فرستادمش که این بازیکنی که اکنون در تیم‌ملی است ماحصل زحمات علی دوستی‌ است. من می‌گویم باید به لیگ و مربیانمان اعتماد کنیم تا بتوانیم استعدادهایی مثل مجید حسینی را رو کنیم. حالا لیگ‌های معتبر به دنبال بازیکنان زیر ۱۸ سال است و این بازیکنان باید در کشورهای اطراف مثل قطر باشند.

قلعه نویی در پایان گفت: همیشه دنبال زدن حرف حق بودم، از آقای روحانی خواهش می‌کنم بستر را به شکلی فراهم کند که بانوان بتوانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. وقتی تصاویر نماز خواندن بانوان را دیدم لذت بردم. قبول دارم این مسائل زمانبر است ولی امیدوارم که این اتفاق بیفتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.