طبق اعلام مرکز آمار شاخص کل قیمت مصرف کننده در خرداد ماه سال جاری به ۱۱۶٫۲ واحد رسیده است. تورم نقطه به نقطه خرداد ماه سال جاری ۱۰٫۲ درصد اعلام شده یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۱۰٫۲ درصد بیشتر از خرداد ماه ۱۳۹۶ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه سال جاری نسبت به ماه قبل ۱٫۹ درصد افزایش داشته است. این میزان افزایش در نرخ تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل (۱٫۹ واحد درصد) در یک ماه، از فروردین ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

همچنین طبق آمارها نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری ۸٫۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰٫۲ درصد افزایش یافته است.

شاخص کل شهری در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ به ۱۱۶٫۱ واحد رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰٫۲ درصد و نسبت به ماه قبل سال جاری ۱٫۷ درصد افزایش داشته است.

شاخص کل روستایی نیز در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ به ۱۱۷٫۱ واحد رسید. تورم نقطه به نقطه این شاخص به ۹٫۹ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل سال جاری ۲٫۷ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری خانوارهای روستایی ۷٫۹ درصد بوده است.

 شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۴٫۲ درصد افزایش داشته و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه سال ۱۳۹۷ برای این گروه ۱۰٫۵ درصد اعلام شده است. بیشترین افزایش قیمت‌ نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام هندوانه، طالبی، خربزه، آب معدنی و گوشت قرمز و بیشترین کاهش قیمت به اقلام لیموترش، هلو، زردآلو و مرغ ماشینی تعلق دارد.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری ۷٫۳ درصد بوده است.

دامنه تغییرات نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۸٫۱ درصد برای دهک اول تا ۸٫۴ درصد برای دهک هفتم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.