محل گردهمایی انتخاباتی «امرسون منانگاگوا» (Emmerson Mnangagwa) رئیس جمهوری زیمبابوه و هوادران وی در ورزشگاه «وایت سیتی» ساعاتی پیش هدف انفجاری مهیب قرار گرفت.

بر اساس آخرین اطلاعات واصله، معاون رئیس جمهوری، وزیر محیط زیست، همسر و یکی از محافظان وی به همراه تعدادی از مقامات زیمباوه در این حادثه مجروح شده‌اند؛ اما وی از این حادثه جان سالم به در برده است.

نیروهای امنیتی و پلیس این کشور اعلام کردند که اوضاع را به صورت کامل تحت کنترل داشته و تحقیقات دراره ابعاد مختلف این رویداد را آغاز کرده اند.

این در حالیست که تا کنون  هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

این در حالیست که رئیس جمهوری زیمبابوه چهارشنبه ۹ خرداد ماه سال جاری اعلام کرد: انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور در ۳۰ جولای سال جاری میلادی (هشتم مرداد ماه) به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

رئیس جمهوری زیمبابوه همچنین در ادامه تاریخ برگزاری دور دوم انتخابات مذکور را نیز در صورت نیاز، ۸ سپتامبر سال جاری میلادی عنوان کرده بود

انتخابات مذکور در زیمبابوه برای اولین بار پس از ۳۷ سال برگزار خواهد شد.

گفتنی است، ستاد مشترک ارتش زیمبابوه ۲۷ آذر ماه سال گذشته با صدور بیانیه ای به صورت رسمی پایان عملیات منجر به سقوط حکومت «رابرت موگابه» رئیس جمهور پیشین این کشور پس از ۳۷ سال حکومت را اعلام کرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در ۲۳ آبان ماه سال جاری اخباری مبنی بر وقوع کودتای نظامی در جمهوری زیمبابوه اعلام شد.

نظامیان ارتش زیمبابوه علیه «رابرت موگابه» رئیس جمهور این کشور کودتا کرده و کاروان نظامیان خیابان های اصلی «هراره» پایتخت این کشور را مسدود کرده بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده بود که دو تانک نظامی در کنار خیابان اصلی منتهی به پایتخت زیمبابوه مستقر شده اند.

ژنرال «کنستانتینو شیوینگا» فرمانده ارتش زیمبابوه نیز تهدید کرده بود اگر حزب حاکم این کشور دست از اقداماتی که به گفته او ثبات کشور را برهم می زند برندارد، ارتش وارد عمل خواهد شد.

این تهدید ها بعد از تصمیم رابرت موگابه برای برکناری معاونش «امرسون منانگاگوا» صورت گرفته بود.

فرمانده ارتش این کشور گفته بود وقتی سخن از حمایت از «انقلاب» باشد همه باید بدانند که ارتش در دخالت تردید نخواهد کرد.

ناظران می گفتند موگابه معاون خود را برکنار کرده بود تا شرایط را برای روی کار آمدن «گریس موگابه» همسر خود، فراهم کند.

سرانجام در ۳۰ آبان ماه سال جاری پارلمان زیمبابوه نشستی را با دستور جلسه استیضاح «رابرت موگابه» رئیس جمهور وقت این کشور تشکیل و به برکناری وی رأی داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.