پس از آغاز اجرای برنامه یکسان سازی ارز از بیست و یکم فروردین، بانک مرکزی دور جدید پیش فروش سکه را در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه، یک ساله، ۱۸ ماهه و ۲ساله کلید زد.

دومین دور عرضه سکه های پیش فروش شده بیست و ششم تیرماه آغاز می شود.

در شعبه های بانک ملی ایران پیش فروش سکه در سررسید ۹ ماه، یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان و یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان انجام می شود.

قیمت سکه برای سررسید ۱۸ ماه، یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و سررسید ۲ ساله یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

در همین پیوند، امروز (شنبه) نمایندگان سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران و همچنین «اکبر کمیجانی» قائم مقام، «سیدمحمود احمدی» دبیرکل و «پیمان قربانی» معاون اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترکی همفکری کردند.

به گزارش تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد در اسرع وقت سامانه‌ای برای تبادل و معامله اوراق پیش فروش حاوی جزییات اجرای طرح و نقش فروشنده، خریدار، بورس، بانک مرکزی و... راه اندازی شود.

همچنین برای اطلاع رسانی دقیق در مورد عرضه سکه و چگونگی تبدیل آن به گواهی سکه، مقرر شد اطلاعات لازم از سوی بانک مرکزی و بورس در اختیار مردم و ذینفعان قرار گیرد.

قائم مقام رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این نشست از آمادگی این بانک برای پیش فروش های دوباره سکه خبر داد.

کمیجانی بر تضمین تحویل سکه های پیش فروش شده از سوی بانک مرکزی و اعتمادسازی تاکید کرد و افزود: اعتماد عمومی، بازار ثانویه پررونقی را ایجاد کرده و بر ثبات بازار و تعادل قیمت ها موثر است.

وی اضافه کرد: مولفه های مختلف بر انتظارات عمومی و قیمت سکه تاثیر گذاشته است و برآیند نیروها به گونه ای بوده که سکه را در بازار آتی و بازار جاری، با قیمت بالاتری روبرو کرده است.

کمیجانی افزایش قیمت سکه را متاثر از افزایش جهانی قیمت طلا، افزایش نرخ برابری دلار و دیگر اتفاقات و انتظارات دانست و تاکید کرد باید هر چه زودتر اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز، بانک ها و کارگزاران عرضه سکه مشخص شود و به مردم و خریداران سکه اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

** دلیل تاخیرهای موردی در موعد ثبت نام

معاون اقتصادی بانک مرکزی در این نشست یادآوری کرد: این اوراق، عین سکه بوده و در هر زمان قابل معامله است.

قربانی تاکید کرد مردم باید نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند؛ زیرا هیچ مشکلی رخ نمی دهد.

دبیرکل بانک مرکزی نیز اعلام کرد: برای عرضه سکه هیچ مشکلی وجود ندارد و هشت میلیون قطعه سکه پیش فروش شده مهیاست.

احمدی، تاخیرهای موردی در موعد ثبت نام را به سبب کسب آمادگی های لازم دانست و افزود: بانک مرکزی علاقه‌مند است گواهی سکه جایگزین سکه فیزیکی شود.

نمایندگان بورس ‌کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی در این نشست اطلاعات لازم برای بسترسازی نرم افزاری و ظرفیت‌های سامانه ای تحویل سکه های پیش فروش شده را تشریح کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.