خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا) گزارش داد، دادگاه واتیکان امروز این دیپلمات سابق را به جرم جمع آوری و تبادل عکس های مستهجن کودکان به پنج سال حبس و پرداخت ۵ هزار یورو جریمه محکوم کرد. دادستانی ابتدا درخواست ۵ سال و ۹ ماه حبس و ۱۰ هزار یورو جریمه کرده بود.

جورپه توره رئیس دادگاه واتیکان پس از یک ساعت مشورت و بر اساس ماده ۱۰ و ۱۱ قوانین کیفری واتیکان، اسقف کاپلا را که به اتهام نگهداری، توزیع، انتقال تصاویر مستهجن گناهکار شناخت و حکم او را قرائت کرد.

مسایل اخلاقی یکی از مشکلات بزرگ واتیکان است و اسقف کاپلا دیپلمات سفارت این کشور در واشنگتن روز گذشته به اتهام جمع آوری و تبادل عکس های مستهجن محاکمه شد. اسقف کاپلا از هفتم آوریل گذشته (۱۸ فروردین) در زندان ژاندارمری واتیکان حبس شده است. دادگاه مقدماتی واتیکان مدارک جمع آوری شده برای محاکمه مرد شماره ۳ سفارت واتیکان در واشنگتن را کافی دانسته بود.

مشکل اخلاقی اسقف کاپلا از کانادا آغاز شد، وی در سال ۲۰۱۶ در سفری تفریحی به کانادا در بازدید از کلیسایی به دانلود و تبادل مقادیر زیادی عکس های مستهجن پرداخت مقامات کانادایی و سپس آمریکایی با شناسایی این کلیسا، تحقیقات در مورد وی را آغاز کردند.

در ماه اوت سال ۲۰۱۷ وزارت امور خارجه آمریکا، واتیکان را از احتمال نقض قانون منع جمع آوری اینترنتی عکس های مستهجن از سوی یک عضو سفارت واتیکان مطلع و خواستار لغو مصونیت سیاسی وی شد که بی نتیجه بود.

واتیکان بلافاصله تحقیقات خود را بطور محرمانه آغاز کرد و این اسقف کاتولیک را به رم احظار کرد. از سوی دیگر پلیس کانادا حکم بازداشت وی به اتهام جمع آوری و تبادل عکس های مستهجن صادر کرد. دادگاه واتیکان نیز در تاریخ ۷ اوریل ۲۰۱۸ حکم دستگیری او را صادر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.