دکتر لعیا جنیدی در این ملاقات با اشاره به مذاکرات هسته ای که به برجام منتهی شد، تاکید کرد ،جمهوری اسلامی ایران در جریان این مذاکرات نشان داد اهداف برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و بعد از برجام نیز تاکنون یازده بار آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرای تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران را مورد تایید قرار داده است .وی با اشاره به خروج غیر قانونی امریکا از برجام تاکید کرد :این خروج اعتماد به آمریکا در سطح بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است .جمهوری اسلامی ایران علیرغم خروج امریکا اعلام نمود که به تعهدات خود در برجام پایبند می باشد ،تداوم این امر مستلزم آن است که ایران بتواند از منافع برجام در جهت رفع تحریمها بهره مند شود و همزمانی ادامه تحریمها و اجرای تعهدات در چارچوب برجام از سوی ایران غیر ممکن می باشد.

فرستاده ویژه رئیس جمهور کشورمان حمایت سیاسی کشورهای اتحادیه اروپا از برجام و ادامه این حمایت پس از خروج امریکا از آن را خوب، اما ناکافی دانست  و تصریح نمود: جمهوری اسلامی ایران منتظر گام های عملی اتحادیه اروپا در چارچوب برجام ودر جهت تامین منافع اقتصادی ایران می باشد .

معاون رئیس جمهور در امور حقوقی ،برجام را یک توافق بین المللی معتبر دانست که در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفته است و براین اساس همه طرفها مکلف به احترام و رعایت آن می باشند . وی افزود، در این شرایط نباید سایر موضوعات را به برجام مرتبط نمود و آنها را به عنوان پیش شرط اجرای برجام مطرح کرد.

دکتر لعیا جنیدی با اشاره به اینکه لاهه به عنوان مرکز حقوقی دنیا و شهر صلح و عدالت مشهور است تصریح کرد :متاسفانه آمریکا به میراث بشری در انعقاد توافقات بین المللی بی توجهی نموده و به سادگی یک توافق بین المللی  مهم که آن را امضاء نموده، نقض می کند و از آن خارج می شود، دیگر چگونه می توان به مذاکراتی که منجر به توافق می شود،اعتماد کرد.

استف بلوک وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار تصریح کرد ، این کشور از خروج امریکا از برجام ابراز تاسف نموده است و من این را به مقامات امریکائی نیز اعلام کرده ام .وی افزود: در شرایطی که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش وفق برجام را تایید کرده اند ،همه باید به برجام پایبند باشند و باید به همه قراردادهای بین المللی احترام گذاشته شود .

وزیر امور خارجه هلند افزود : ما و سایر کشورهای اروپائی در حال کار بروی این هستیم که چگونه برجام را زنده نگه داریم .تلاش برای تامین منافع اقتصادی ایران با بازگشت تحریم ها  آسان نمی باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.