سیدعباس عراقچی عصر امروز (شنبه) در نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور، اظهار کرد: برجام به دلیل خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی در یک شرایط غیرعادی به سر می‌برد و ما و دیگر اعضای برجام در تلاش هستیم که اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشد به وضعیت قبل برجام و حتی فراتر از آن برمی‌گردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست، تصریح کرد که سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به ما قول دادند که یک پکیج عملی برای حفظ برجام و تامین منافع و خواسته‌های ایران از برجام ارائه دهند و ما امیدواریم که تا آخر ماه میلادی جاری این بسته به ما داده شود. در حال حاضر اروپایی‌ها به کمک روسیه و چین در تلاش هستند که این بسته پیشنهادی را تهیه کنند به نحوی که ایران بتواند به فروش نفت خود، دریافت پول نفت، تبادلات بانکی، حمل و نقل، بیمه و ... ادامه دهد.

عراقچی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که حیات جمهوری اسلامی ایران وابسته به برجام نیست، گفت  ما بر اساس منافع ملی کشور تصمیم می گیریم  چه در برجام بمانیم  و یا از آن خارج شویم.

وی با بیان این که ما  برای هر شرایط و سناریویی از آمادگی لازم برخوردار هستیم و رییس جمهور دستورات لازم را به دستگاه‌های اقتصادی و دیگر دستگاه‌های مسئول داده‌اند افزود: حتی اگر از برجام خارج شویم  شرایط ما به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. ما با برجام و یا بدون برجام به مسیر پرعزت خود ادامه می‌دهیم و حیات جمهوری اسلامی وابسته به برجام نیست.

سید عباس عراقچی در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع برجام گفت: برجام دو پایه دارد که پایه اول آن فعالیت‌های هسته‌ای آن است و پایه دوم آن بر موضوع رفع تحریم‌هاست و تعادل برجام بر روی این دو پایه است و هر کدام از این دو پایه بخواهد از بین برود یا متزلزل شود برجام نیز متزلزل می‌شود و ما اکنون نیز در این شرایط به سر می‌بریم.

وی با تاکید بر اینکه تعادلی که در برجام وجود داشت تعادل بسیار حساس و ظریفی بود که در طول مذاکرات هسته‌ای به دست آمده بود تاکید کرد: در مصاحبه‌ اخیر با یورونیوز گفتم که برجام در اتاق مراقب‌های ویژه است؛ این یک واقعیت است. شرایطی که وجود دارد این است که برجام از حالت طبیعی و متعادل خود خارج شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: کشورهای اروپایی از ایران درخواست کردند که در برجام بماند و ایران نیز به آن‌ها پاسخ داد که اگر آن‌ها بتوانند منافع ایران در برجام را تامین کنند ما می‌توانیم بحث ماندن در برجام را بررسی کنیم. ما در همین راستا چند هفته به دیگر اعضای برجام فرصت دادیم که سازوکاری را تهیه کنند که منافع ایران در برجام را تامین کنند و اگر آن‌ها نتوانند این کار را بکنند ما تصمیم دیگری می‌گیریم. در حال حاضر چند هفته است که به صورت فشرده مذاکراتی را با طرف‌های اروپایی، چین و روسیه داریم و این مذاکرات هر روز در حال انجام است. سه کشور اروپایی که در برجام هستند و همچنین اتحادیه اروپا به ما قول داده است یک پکیج عملی را برای تامین خواسته‌های ایران و منافع کشورمان از برجام ارائه دهند و ما امیدواریم که تا آخر ماه جاری میلادی که چند روز از آن باقی مانده است این بسته به ما داده شود. کاری که اروپا به کمک چین و روسیه می‌خواهد انجام دهد این است که ایران بتواند به بحث فروش نفت خود، دریافت این فروش، تبادلات بانکی، حمل و نقل و... ادامه دهد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد: ما به صراحت به آن‌ها اعلام کردیم که ایران هنوز تصمیم نگرفته که در برجام می‌ماند یا نه. تصمیم ما منوط به اراده طرف‌های مقابل و توانایی آن‌ها در تامین خواسته‌های ماست. ما این اراده را در طرف‌های مقابل می‌بینیم. آن‌ها خواهان برجام هستند و برای تامین خواسته‌های ما در حال تلاش هستند ولی همان طور که گفتم ما باید ببینیم که آن‌ها چگونه می‌توانند خواسته‌های ما و منافع ایران از برجام را تامین کنند.

عراقچی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که چرا آمریکا از برجام خارج شد، به اظهارات ترامپ رییس جمهور این کشور در ارتباط با این توافق بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ترامپ بارها گفت برجام بدترین توافقی است که آمریکا امضا کرده است. از این توافق به عنوان توافقی فاجعه‌بار یاد کرد و گفت این توافق شرم‌آورترین توافق در تاریخ آمریکاست. اظهاراتی را ترامپ در مورد این توافق مطرح کرد که در داخل بر روی آن چندان مانور داده نشد در حالی که اگر یک مقام دسته چندم آمریکایی می‌گفت برجام به نفع ماست، برخی از رسانه‌ها آن را تیتر نکنیم ادامه داد: اگر بازیکنان فوتبال ما در مقابل پرتغال بازی خوبی داشته باشند و بتوانند مقابله کنند و این تیم را تحت فشار قرار دهند و گل بزنند و بر اثر این مقاومت و رفتار در نیمه دوم پرتغال از ادامه بازی صرف نظر کند آیا این موضوع تقصیر ماست؟ در برجام نیز همین اتفاق افتاد. ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند و در همین چارچوب در نیمه دوم گفت ما نیستیم و از آن خارج می‌شویم این نشانه توانمندی ماست.

وی با اشاره به توانمندی‌های کشور در عرصه نظامی، هسته‌ای، علمی و... گفت: ما می‌توانیم آمریکا را در دنیا منزوی کنیم و بین آمریکا و متحدانش شکاف ایجاد کنیم. ما می‌توانیم آمریکا را به جایی برسانیم که بازی را به هم بزند و احساس کند که ضرر کرده است. مانند آنچه که در برجام رخ داد.

عراقچی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در آینده چه برجام ادامه پیدا کند و چه ادامه پیدا نکند، به حیات خود با قدرت ادامه می‌دهد گفت: ما حتما باید به دنبال مسیری باشیم که دشمنان را از فشارهای اقتصادی ناامید کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات کنونی ایران با طرف‌های اروپایی در ارتباط با موضوع برجام گفت: نه می‌توانیم این مذاکرات را ناامید کننده بدانیم   ونه می‌توانیم به آن‌ها امید داشته باشیم. آن‌ها پیشنهاداتی را مطرح کردند. البته در برابر این پیشنهادات موانعی وجود دارد و بعید نیست به زودی با آن‌ها به چارچوبی برسیم و همچنین ممکن است به چارچوبی نیز نرسیم. ما باید شرایط و اقتصاد کشور را بر اساس توانمندی‌های داخلی خود تنظیم کنیم. اکنون یک بحث و ایده‌ای وجود دارد و آن کار کردن با بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی است. اروپایی‌ها نیز بر روی این موضوع در حال کار کردن هستند و من فکر می‌کنم که لازم است اقتصاد کشور ما به سمت همکاری با چنین بنگاه‌هایی حرکت کند.

عراقچی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ما باید حواسمان باشد که در راستای خواسته‌های دشمن و تله آن‌ها با بیان برخی اظهار نظرها حرکت می‌کردند گفت: به درستی برای مردم این سخنان که در مورد برجام از سوی این مقام آمریکایی مطرح شد، باز و تحلیل نشد. ما هرچه جلوتر می‌رویم مشخص می‌شود که برجام چه منافعی برای ایران داشته است. در طول دو سال گذشته اتهامات زیادی از سوی برخی در مورد برجام مطرح شد که اکنون با گذشت زمان مشخص می‌شود که این اتهامات نادرست بوده است. مثلا می‌گفتند برجام با برنامه موشکی ایران قرین شده است. می‌گفتند که اگر ما تست موشکی انجام دهیم، تحریم‌ها برمی‌گردد. در صورتی که این سخنان درست نبود. ما تست‌ها موشکی انجام دادیم و آمریکا در این زمینه به شورای امنیت مراجعه کرد ولی نتوانست چیزی در ارتباط با نقض برجام از این شورا به خاطر این تست‌ها دریافت کند. یکی از ماهرانه‌ترین کارهایی که انجام شد، جدا کردن این دو موضوع از یکدیگر بود. در طول تحریم‌ها برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران در قطعنامه ۱۹۲۱ به هم گره زده شده بود ولی برجام این دو را از هم جدا کرد. برنامه موشکی ما در این دو سال به مسیر خود ادامه داد بدون اینکه کسی بتواند مدعی شود که ایران برجام را نقض کرده است.

عراقچی در همین چارچوب ادامه داد: می‌گفتند که با وجود برجام نفت ما به فروش نمی‌رسد ولی دیدیم که در فاصله اندکی پس از برجام فروش نفت ما به حالت قبل از تحریم‌ها بازگشت. می‌گفتند پول نفت به داخل کشور بازگردانده نمی‌شود ولی اکنون روشن شده که پول‌ها برگشته است. می‌گفتند هیچ کس برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده است و در همین چارچوب به صحبت دکتر سیف اشاره می‌کردند. صحبتی که دکتر سیف در سال ۹۵ و حدود ۳ ماه بعد از برجام در آمریکا و برای مخاطبان آمریکایی زده بود. با این که دو سال از آن حرف گذشته بود و بسیاری تحولات در این دو سال رخ داده بودند، دوستان به این صحبت استناد می‌کردند و می‌گفتند کسی برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده است. حال کسانی که پیش از این چنین ادعایی را مطرح می‌کردند هر روز فهرستی را منتشر می‌کنند که فلان شرکت خارجی که به ایران آمده بود، در حال خروج از ایران است.

وی با اشاره به برخی دیگر از گشایش‌هایی که در کشور در طی توافق هسته‌ای رخ داد تصریح کرد: با برجام این گشایش‌ها رخ داد ولی هیچ یک از سیاست‌های ایران عوض نشد. سیاست‌های منطقه‌ای ایران ادامه پیدا کرد. مقابله ایران با نظام سلطه و رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرد و ایران با اقتدار مسیر خود را طی کرد و سیاست‌های دشمنان خود را در منطقه به هم زد. در همین چارچوب رقبای ایران احساس شکست کردند و بر اساس این احساس سیاست‌های خصمانه‌تری را علیه ایران در نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه همه این اتفاقات مثبت آمریکا را به جایی رساند که ترجیح داد از برجام خارج شود چرا که ماندن در برجام به نفعش نبود ادامه داد: آن‌ها به این نتیجه رسیدند که باید تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانند چرا که تحریم و فشار مهم‌ترین ابزار آمریکا علیه ایران است و برجام مانع استفاده آن‌ها از این ابزار بود. آن‌ها به این نتیجه رسیدند برای اینکه بتوانند سیاست‌های تحریمی خود را علیه ایران اعمال کنند، باید از برجام خارج شوند. برخی در داخل تا آخرین دقایق می‌گفتند که آمریکا از برجام خارج نمی‌شود چرا که برجام به نفع آن‌ها است ولی در آخر مشخص شد که برجام به نفع چه کسی بوده است.

عراقچی با تاکید بر اینکه ما باید به این نکات برای تصمیم‌گیری‌ها در نحوه ادامه مسیر توجه کنیم در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: اگر ما خودمان به بازگشت تحریم‌ها کمک کنیم، به نوعی در زمین آمریکا بازی کرده‌ایم. سیاست آمریکا علیه ایران فشار و تهدید است. حرکت دشمن در مسیر فشار اقتصادی است و ما باید با آن مقابله کنیم. برجام ابزاری برای مقابله با این تحریم‌ها بود و اکنون ما اگر حرکتی کنیم که این تحریم‌ها افزایش پیدا کند و برگردد، حتما در مسیر خواسته آمریکایی‌ها حرکت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش دارند تا ابزار فشار و تحریم پیچ و خم‌های بیشتری را در مسیر ایران قرار دهند و با بستن وزنه‌های سنگین به دست و پای ما، ما را گرفتار کنند خاطرنشان کرد: ما باید مراقب باشیم که در تله آن‌ها نیفتیم. ما نباید با برخی از اظهارات و سخنان به بازگشت تحریم‌ها کمک کنیم. متاسفانه برخی از تحلیل‌ها و صحبت‌ها در رسانه‌های کشور در جهت آب ریختن به آسیاب دشمن است.

عراقچی با بیان اینکه متاسفانه برخی مواقع ما خودمان در داخل کشور با برخی از اظهار نظرها و صحبت‌ها به ایجاد فضایی که دشمن علاقه‌مند است که علیه ما ایجاد شود کمک می‌کنیم تصریح کرد: من نمی‌فهمم که چرا برخی از بازگشت تحریم‌ها لذت می‌برند. برخی کاسبان تحریمند که آن‌ها سر جای خود هستند برخی نیز کاسب سیاسی هستند و کیف می‌کنند که تحریم‌های آمریکا برگردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.