سوشما سواراج روز شنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی در پاویون فرودگاه شهید مدنی تبریز با اشاره به سفر خود به چند کشور اروپایی به ویژه فرانسه، ایتالیا و لوکزامبورگ و اتحادیه اروپا افزود: در این سفر با ۵ رییس جمهوری و ۵ وزیر خارجه این کشورها و روسای اتحادیه و مجلس اروپا ملاقات کردم.

وی با بیان اینکه در همه این جلسات برجام یکی از موضوعات اصلی گفت و گوها بود، اظهار داشت: در این ملاقات ها، همه آن ها خواستار اطلاع از نظرات هند در خصوص برجام بودند.

وزیر امور خارجه هند یادآوری کرد: من خوشحال هستم که در تمام این ۱۰ جلسه با روسا و وزرای خارجه کشورهای اروپایی یکصدا تاکید کردم که هند تحریم های یکجانبه علیه ایران را قبول ندارد.

سواراج ادامه داد: دفعه پیش نیز که آمریکا تحریم های یکجانبه علیه ایران وضع کرده بود هند پیرو این تحریم های یکجانبه نبود.

وی گفت: من در این سفر به آن ها تاکید کردم که رابطه ما با ایران تنها در قالب یک همسایه نیست، بلکه رابطه ما به قرن ها قبل می رسد.

وزیر امور خارجه هند اظهار داشت: اتحادیه اروپا و در راس آن کشورهای فراسه، آلمان و انگلستان متعهد به حمایت و کمک مالی از جمهوری اسلامی ایران در توافق برجام هستند.

سواراج افزود: من در این سفر به ماکرون رییس جمهور فرانسه تاکید کردم اینکه شما ( فرانسه، آلمان و انگلیس) از ایران می خواهید که به برجام پایبند باشد، خوب است، ولی شما به عنوان امضا کنندگان برجام از طرف اتحادیه اروپا تعهد دارید که از ایران به ویژه بعد از خروج ترامپ از این توافق بین المللی حمایت مالی نیز کنید.

وی گفت: من در این سفر اعلام کردم اگر اروپا با ایران با ارز یورو مبادلات تجاری انجام دهد هند نیز آماده است با این ارز با ایران مبادلات تجاری داشته باشد.

وزیر امور خارجه هند گفت: وقتی ظریف وزیر امور خارجه ایران بعد از سفر اروپایی به هند سفر کرده بود، من به وی نیز اعلام کردم که اگر ایران و اروپا موافقت کنند که با ارز یورو مبادلات تجاری داشته باشند، هند نیز آماده انجام مبادلات تجاری با این ارز با ایران است.

سواراج با اعلام خوشحالی از سفر مثبت خود به اروپا ادامه داد: ملاقات های دوجانبه و چند جانبه من با روسای جمهوری و وزرای خارجه این کشورها رضایت بخش بود و مطمئن باشید که برجام نه برای فرانسه، آلمان و انگلیس، بلکه برای تمام کشورهای اروپا مهم است.

وی با اعلام خوشحالی برای سفر به تبریز و تشکر از پذیرایی استاندار و مسوولان از وی و هیات همراهش گفت: ۲ سال پیش نیز به تبریز سفر کردم و تعریف های زیادی از مردم این شهر شنیده ام.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با قدردانی از همکاری های هند در دو سه دهه گذشته به ویژه در دوران سخت با جمهوری اسلامی قدردانی کرد و گفت: اخیرا نیز که با خروج ترامپ از برجام شرایطی جدیدی پیش آمده است دولت و ملت هند همکاری بسیار مثبتی با جمهوری اسلامی دارند که جای قدردانی دارد.

مجید خدابخش افزود: ما گاندی را به عنوان یک رهبر بسیار بزرگ و قابل احترام می شناسیم و می دانیم که شما نیز رنج استعمار را سال های سال چشیده اید.

وی اظهار داشت: مبارزات گاندی به شکلی و مبارزات ملت ایران به شکل دیگری است و مفهوم هر ۲ مشترک و در ذیل آزادیخواهی یک ملت است.

خدابخش با بیان اینکه آزادیخواهی در برابر استعمارگران هزینه دارد، ادامه داد: ملت جمهوری اسلامی ایران آماده است هزینه آن را نیز بپردازد.

وی گفت: دوران تلخ ادامه نخواهد داشت و در این دوران خاص دوستان خود را خواهیم شناخت.

خدابخش با بیان اینکه از دولت و ملت با فرهنگ و تمدن چند هزار ساله هند نیز همین انتظار را داشتیم، ادامه داد: کشور غنی از فرهنگ، هنر و تمدن هند در سال های اخیر رشد بالای ۷ درصد را تجربه می کند و ما از این بابت خوشحال هستیم و آرزو داریم دولت و ملت این کشور بیشتر از این موفق شوند.

هواپیمای وزیر امور خارجه هند و همراهانش در بازگشت از سفر اروپایی خود به هند برای سوخت گیری ساعتی در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز توقف کرد و وزیر امور خوارجه این کشور نیز با استاندار آذربایجان شرقی دیدار و گفت و گو کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.