مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات از کشف خانواده جدیدی از بدافزارهای جاسوسی خبر داده که از پروتکل اپلیکیشن تلگرام در سیستم عامل اندروید، سوءاستفاده می‌کند.

خانواده جدیدی از RATها در بستر سیستم‌عامل اندروید پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند که رفتاری تهاجمی داشته و با سوءاستفاده از پروتکل برنامه کاربردی تلگرام اقدام به تبادل داده با سرورهای C&C خود می‌کنند.

مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در این باره اعلام کرد: مهاجمان نوع جدیدی از RATهای اندرویدی را از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن (برنامه‌کاربردی) شخص ثالث، رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان توزیع کرده‌اند که نکته مهم در خصوص این نوع حمله تمرکز روی کاربران ایرانی است.

مطابق با این اعلام، مهاجمان برنامه آلوده خود را در قالب تکنیک‌های مهندسی اجتماعی نظیر برنامه‌های کاربردی دریافت ارز دیجیتال رایگان (بیت‌کوین)، اینترنت رایگان و افزایش دنبال‌کنندگان (Followers) در شبکه‌های اجتماعی اقدام به توزیع این RAT کرده اند.

این بدافزار در تمامی نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید قابل اجرا ‌است

محققان امنیتی موسسه ESET نیز با تایید شناسایی این خانواده جدید از بدافزار جاسوسی، عنوان کرده اند که این بدافزار از اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی انتشار یافته‌ و در تاریخ مارس سال ۲۰۱۸ کد منبع آن به‌صورت کاملا رایگان در کانال‌های هک پیام‌رسان تلگرام در دسترس عموم قرار داده شده است.

زمانی که برنامه آلوده نصب می‌شود با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی اقدام به دریافت مجوزهای مدیریتی می‌کند و پس از اتمام فرآیند نصب، یک پیغام جعلی با مضمون «برنامه قادر به اجرا روی دستگاه مورد نظر شما نیست» و در ظاهر پیغام «پایان مراحل پاک‌کردن» به صورت popup برای قربانی نمایش داده می‌شود.

نکته مهم در خصوص این بدافزار این است که پیغام پاک کردن برنامه نصب شده صرفا اقدام به حذف آیکون می‌کند و برنامه مخرب همچنان در دستگاه قربانی باقی خواهد ماند و بدین ترتیب دستگاه مورد نظر در سرور مهاجمان ثبت می‌شود.

این بدافزار شامل گستره وسیعی از قابلیت‌ها نظیر جاسوسی و استخراج فایل‌ها، شنود و رهگیری پیام‌های متنی و لیست مخاطبان، ارسال پیام متنی و برقراری تماس، ضبط صدا و تصویربرداری از صفحه نمایش، موقعیت جغرافیایی دستگاه و کنترل تنظیمات دستگاه است. 

این RAT که با نام HeroRat شناخته شده‌است به دسته‌های مختلفی نظیر پنل‌های برنزی (معادل ۲۵ دلار آمریکا)، نقره‌ای (۵۰ دلار آمریکا) و طلایی (۱۰۰ دلار آمریکا) تقسیم شده و کد منبع آن به قیمت ۶۰۰ دلار آمریکا به فروش رسیده است.

این بدافزار توسط ثابت افزار Xamarin توسعه داده شده است

مهاجم با استفاده از قابلیت‌های Telegram bot اقدام به کنترل دستگاه آلوده می‌کند. به‌عنوان مثال، مهاجم می‌تواند دستگاه قربانی خود را به سادگی فشردن دکمه‌های تعبیه شده در نسخه‌ بدافزار، تحت کنترل خود در آورد.

این جاسوس افزار تبادل اطلاعات بین سرور C&C و داده‌های استخراج شده را به منظور جلوگیری از رصد ترافیک شبکه از طریق پروتکل تلگرام انجام می‌دهد.

توصیه های امنیتی برای پیشگیری از آلودگی به این بدافزار و سایر بدافزارهای مشابه

- نسبت به تفویض مجوزهای درخواستی توسط برنامه‌های کاربردی دقت لازم را داشته باشید.

- برنامه‌های کاربردی خود را از منابع و فروشگاه‌های معتبر دریافت کنید.

- نسخه سیستم‌عامل خود را به‌روز نگاه دارید.

- از ابزارهای رمزنگاری داده در دستگاه خود استفاده کنید.

- از داده‌های مهم خود پشتیبان تهیه کنید.

- یک برنامه ضد بدافزار در دستگاه خود نصب کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.