صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیخبش فلسطین (ساف) به رادیوی رسمی "صوت فلسطین" گفت: سفر دوره ای هیئت آمریکایی متشکل از سفر جیسون گرینبلات فرستاده ویژه دولت آمریکا به خاورمیانه و جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به چند کشور عربی و رژیم اسرائیل با هدف از بین بردن آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل ویژه رسیدگی به اوضاع پناهندگان و آوارگان فلسطینی (آنروا) و پرونده آوارگان فلسطینی صورت گرفت.

وی افزود: این سفر دوره ای در تلاش برای ترویج تغییر نظام سیاسی در کرانه باختری و سرنگون کردن رهبری فلسطینی ها بود.

عریقات در عین حال گفت که "موضع اعراب متحد بود و آنها به اصول ثابت پایبند هستند. کوشنر و گرینبلات به این موضع گوش دادند که راه حل درگیری را در برپایی یک کشور فلسطینی مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی و حل و فصل مسائل نهایی از جمله آوارگان و قدس براساس مصوبات قانونی بین المللی می داند ".

عریقات گفت: "طرف عربی موضع خود را تغییر نداده است که در سطح فلسطینی ها آن را ارج می نهیم و امیدواریم دولت آمریکا فهمیده باشد که مسئله فلسطین جای معامله ندارد. رهبری فلسطین در تماس دائم برای هماهنگی مواضع با کشورهای عربی اردن، مصر، عربستان، قطر و امارات است".

وی افزود: سفر کوشنر و گرینبلات بعد از آن صورت گرفت که دولت آمریکا گمان کرد که پرونده قدس را از بین برده است. آنها اکنون خواهان از بین بردن آنروا از طریق طرح ارایه کمک ها به طور مستقیم به کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی بدون این آژانس هستند.

عریقات گفت: "آمریکا در تلاش برای ترتیب یک قرارداد مالی برای نوار غزه به ارزش یک میلیارد دلار برای اجرای یک سری پروژه ها بدون آنروا تحت عنوان به اصطلاح حل بحران انسانی است و همه اینها برای از بین بردن مسئله آوارگان فلسطینی صورت می گیرد. تمرکز روی موضع غزه و سخن درباره به اصطلاح بحرانی انسانی، در ظاهر کلامی درست است اما آنها هدف آنها منفی است و اهداف خطرنانی در درون خود دارد".

وی تصریح کرد: "بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار روز گذشته خود با هیئت آمریکایی آمادگی اسرائیل برای تامین نیازهای غزه را از طریق برداشت اموال لازم از درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان اعلام کرد که هدف نتانیاهو باقی نگه داشتن جدایی موجود بین نوار غزه و کرانه باختری به عنوان مقدمه ای برای اجرای کردن طرح یک دولت کوچک در غزه همراه با سرنگون کردن تشکیلات فلسطین در کرانه باختری است".

در همین راستا، حسام بدران عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد: سفر دوره ای اخیر هیئت آمریکایی محکوم به شکست است زیرا آمریکا به زیان حقوق ملت فلسطین از اشغالگران جانبداری مطلق می کند.

وی افزود: تداوم راهپیمایی بزرگ بازگشت با همان نفس و توان در نوار غزه بر عزم ملت فلسطین و اصرارش برای ادامه مبارزه برای رسیدن به اهداف عادلانه اش از طریق همه راه ها و ابزارها تاکید می کند.

بدران گفت: این راهپیمایی ها بر همیاری نیروهای فلسطینی آنها در میدان تاکید می کند. حماس به تلاش خود در راه وحدت صفوف و استحکام جبهه داخلی فلسطین ادامه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.