رویترز گزارش داد، کمیته سنای آمریکا یک لایحه بودجه را روز پنجشنبه تصویب کرد که شامل بندی برای توقف فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه می‌شود مگر اینکه ترکیه برنامه خرید اس-۴۰۰ از روسیه را متوقف کند.

این اقدام یک متمم به قانون بودجه سال مالی ۲۰۱۹، عملیات خارجی و تخصیص‌های برنامه‌های مرتبط است.

اگر این لایحه به قانون بدل شود، این اقدام مانع انتقال اف-۳۵ها به ترکیه می‌شود مگر آنکه وزارت خارجه آمریکا این تضمین را بدهد که ترکیه سیستم‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ را از روسیه نمی‌خرد.

این متمم، جدیدترین اقدام اعضای کنگره آمریکا در تاثیر گذاری بر ترکیه است تا این کشور سیستم‌های دفاع موشکی از روسیه نخرد.

"کریس وان هولن"، سناتور دموکرات که حامی این متمم است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترکیه با داشتن این دو سیستم به روس‌ها اجازه می‌دهد تا به آسانی قابلیت‌های اف-۳۵ها را ارزیابی کرده و از آسیب پذیر بودنشان سوءاستفاده کنند. این غیرقابل قبول است.

این لایحه بودجه تا قانون شدن، راه زیادی دارد. هنوز باید مورد تایید تمام اعضای سنا و مجلس نمایندگان قرار گیرد و سپس توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امضا شود.

هم‌زمان روزنامه حریت گزارش داد، سردار دمیرل، معاون صنایع دفاع ترکیه در مراسم رونمایی از اولین اف ۳۵ که قرار است به ترکیه داده شود، در تگزاس گفت: ترکیه منابع مالی زیادی را برای خرید این جنگنده‌ها اختصاص داده و از همان ابتدا در این برنامه شراکت زیادی داشته است. پیوستن صنایع دفاع ترکیه در این مساله تاثیری مهم بر اثربخشی هزینه‌های این برنامه دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که ترکیه به عنوان یکی از متحدان قابل اعتماد و متعهد ناتو همچنان خود را در صلح و امنیت جهانی دخیل می‌داند و به این کار ادامه می‌دهد، استقرار این اف-۳۵ها به ما در حفاظت از یکپارچگی قلمرو و امنیت کشور برای نسل‌های آینده کمک خواهد کرد.

یکی از مقام‌های ارتش ترکیه که از جانب رئیس ستاد کل ارتش این کشور در این مراسم حضور داشت، نیز گفت: تمامی نیروی هوایی ترکیه همان حس و شور و هیجانی را دارند، که من امروز دارم. ترکیه با این جنگنده‌ها بهترین قابلیت همکاری را برای عملیات ناتو خواهد داشت. استقرار این جنگنده‌ها فصل نوینی برای نیروی هوایی ترکیه محسوب می‌شود.

این جنگنده‌ها به آریزونا منتقل می‌شوند تا آموزش‌های لازم در آنجا برای خلبان‌های ترکیه صورت گیرد اما انتقال آنها به ترکیه اگر تایید شود تا سال آتی میلادی صورت نمی‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.