اندیشکده «شورای آتلانتیک» در تحلیل به قلم جورجیا پرلتا نوشت: تا همین اواخر برخی از ناظران داخل و خارج از ایران به بازگشت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ‌اهمیت زیادی می‌دادند. اما رد صلاحیت وی و اسفندیار رحیم مشایی دستیار سابق وی برای انتخابات ‌ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ م؛ و دستگیری مشایی همراه با بقایی معاون اجرایی وی به اتهام فساد مالی ‌حاکی از شکست کامل جریان انحرافی است. (جریان انحرافی نام گروه احمدی نژاد است که از سوی ‌محافظه کاران نسبت داده شده است.)

در ادامه این تحلیل آمده است: در دورانی که نگرانی مردم نسبت به هزینه‌های بالای ‌زندگی، فساد، بیکاری افزایش یافته است. احمدی نژاد تلاش می کرد در تبلیغات سیاسی ‌به عنوان قهرمان مستضعفین و فقرای شهری و روستایی شناخته شود. به همین دلیل ممکن است استدلال ‌شود که احمدی نژاد می‌توانند همچنان در سیاست ایران ایفای نقش کند.

در حال حاضر احمدی نژاد رهبری ‌جنبش «دولت بهار» را بر عهده دارد. محمود احمدی نژاد اخیرا در یک سخنرانی به عنوان برجام؛ حال – گذشته – آینده، در مورد شکست‌های ‌دولت روحانی برای توسعه اقتصاد ملی گفت که در حال حاضر ایران در معرض شکست قرار دارد و ‌نتوانسته زمینه رشد صنایع داخلی را فراهم کند و همچنین به اندازه کافی از سرمایه انسانی قابل توجه در ایران ‌استفاده نکرده است. البته منتقدان وی بر تحریم‌های شدید ایران در دوره ریاست جمهوری وی تاکید می ‌کنند.

با این وجود احمدی نژاد به عنوان صدای مخالف با تکیه بر رسانه‌های اجتماعی ‌به ویژه توئیتر و تلگرام به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

نویسنده در بخش دیگری بر این تاکید دارد که چالش‌های بالقوه احمدی نژاد می ‌تواند در آینده افزایش پیدا کند. افول سیاسی رئیس جمهور سابق به سال ۲۰۱۱ بر می‌گردد که وی وزیر اطلاعات را برکنار کرد. ‌

نویسنده در ادامه تاکید دارد که امکان ‌بازگشت مجدد احمدی نژاد به چرخه قدرت دشوار است. محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری ‌خود بر ناسیونالیسم قبل از اسلام، پوپولیسم اقتصادی و سنت گرایی شیعه تاکید می‌کرد که هنوز هم در داخل ‌حوزه‌های انتخاباتی بزرگ طنین انداز می‌شود. ‌

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.