یک مقام ارشد دولت آمریکا در واکنش به جنجال‌های اخیر بر سر نگاه‌داری جدای هزاران کودک از والدینشان که مهاجران بازداشت‌شده هستند، راهکاری جدید ارائه کرده است: کودکان و والدین با هم بازداشت شوند. 

یک مقام ارشد آمریکا بامداد چهارشنبه در واکنش به جنجال‌ها بر سر سیاست «تحمل صفر» دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با مهاجران بیانیه‌ای را صادر کرده است.

 وی گفته است: «سیاست تحمل صفر، واکنشی به بحران‌های بشردوستانه‌ای است که به دلیل وجود راه گریز در قوانین فدرال مهاجرتی وجود دارند. این راه‌های گریز، ترغیب‌کننده قاچاق انسان هستند.»

مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده اضافه کرده است: «در نتیجه این راه‌های گریز، تنها دو گزینه دولت آمریکا یا این است که تمامی مهاجران غیرقانونی از آمریکای مرکزی که با کودک خردسال به نزدیکی مرز ما می‌آیند را آزاد کنیم تا وارد کشور شوند و یا اینکه آنها را به دلیل ورود غیرقانونی، تحت تعقیب قرار دهیم. سیاستی به نام جداسازی از خانواده‌ها وجود ندارد.»

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند دولت ترامپ ظرف هفته‌های گذشته با اجرای سخت‌گیرانه سیاست‌های مهاجرتی باعث جدایی هزاران کودک از والدینشان در نقاط مرزی آمریکا شده است. برخی از فعالان حقوق مهاجران گفته‌اند مقام‌های آمریکایی زنان را هم از نوزادهایشان جدا می‌کنند اما وزارت امنیت داخلی آمریکا آن را انکار کرده است.

دولت ترامپ در هفته‌های گذشته بزرگسالانی که قصد دارند وارد آمریکا شوند را بازداشت کرده و آنها را روانه بازداشت‌گاه‌های موقتی کرده است. از آنجا که در آمریکا بازداشت کودکان به همراه والدینشان ممنوع است، این سیاست به جدایی کودکان خردسال از والدینشان منجر شده است. سرپرستی کودکان همراه این مهاجران به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده می‌شود.  

مقام ارشد آمریکایی بامداد چهارشنبه گفته است: «دولت ترامپ بارها از کنگره درخواست کرده به ما اجازه بدهد خانواده‌ها را با هم بازداشت کنیم و آنها را با هم برگردانیم.»

یک مقام دولت آمریکا پیش از این، روز جمعه گفته بود در هفته‌های گذشته، هر روز سرپرستی ۲۵۰ کودک به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده شده است. یک مقام این وزارتخانه گفته که انتظار می‌رود تا حداقل دو ماه آینده سرپرستی روزانه ۲۵۰ کودک به این نهاد سپرده شود.

روزنامه واشنگتن‌اگزماینر نوشته در صورتی که این برآورد درست باشد، وزارت سلامت و بهداشت آمریکا تا پایان ماه آگوست سرپرستی ۱۸۵۰۰ کودک دیگر را به عهده خواهد گرفت. با توجه به اینکه، تا روز جمعه ۱۱۵۰۰ کودک از والدینشان جدا شده‌اند، تا پایان ماه آگوست سرپرستی ۳۰۰۰۰ کودک به این وزارتخانه سپرده می‌شود.  

«جف سشنز»، وزیر دادگستری آمریکا که از حامیان سیاست‌های ضدمهاجرتی است از این سیاست دفاع کرده و حتی برای توجیه آن به یکی از آیه‌های انجیل اشاره کرده است. 

شبکه خبری «سی‌.ان‌.ان» نوشته ترامپ، دموکرات‌ها را مقصر قلمداد کرده و گفته که آنها می‌توانند با همکاری با نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره به جدایی‌های کودکان از والدینشان پایان دهند. 

ترامپ در روزهای گذشته سیاستمداران جناح رقیب را مقصر این وضعیت دانسته است. او روز شنبه نوشت: «دموکرات‌ها می‌توانند با همکاری با جمهوری‌خواهان در کنگره به جدایی‌ [کودکان] از خانواده‌هایشان در مرز پایان دهند! به همین دلیل است که لازم است در انتخابات نوامبر جمهوری‌خواهان بیشتری انتخاب شوند. دموکرات‌ها فقط در سه چیز خوبند، مالیات‌های بالا، جرائم زیاد و مانع‌تراشی. غم‌انگیز است.»

ترامپ روز دوشنبه هم گفت که او اجازه نخواهد داد آمریکا به «اردوگاه مهاجران» و مکانی برای نگهداری پناه‌جویان تبدیل نخواهد شد. 

روزنامه گاردین در همین رابطه طی گزارشی نوشته رویکرد دولت دونالد ترامپ در مورد جدا کردن خانواده‌های مهاجران در واقع آزار و اذیت نهادینه شده علیه کودکان است. 

سازمان ملل متحد، چند روز پیش رسما با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف جدا کردن کودکان از والدین در مرزهای جنوبی آمریکا شده بود. سیاست دولت آمریکا همچنین تظاهرات‌هایی را در این کشور به دنبال داشته است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.