آسوشیتدپرس گزارش داد، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، مایک پامپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا درباره لزوم پیگرد قضایی ناقضان با خوان اورلاندو هرناندز، رئیس‌جمهوری هندوراس گفت‌وگو کرد.

هرناندز که برای بار دوم در انتخاباتی پیروز شد و به گفته اپوزیسیون آلوده به تقلب بود، در واشنگتن با مایک پامپئو دیدار کرد. این ملاقات در پی انتشار گزارش عفو بین‌الملل درباره اعتراضات پسا انتخابات انجام شد.

عفو بین‌الملل گفت، ۱۱۸ تن با اتهامات مرتبط با اعتراضات روبرو هستند اما هیچ یک از اعضای نیروهای امنیتی در ۳۲ پرونده کشتار معترضان محکوم نشدند.

اریکا گوئورا روزاس، مدیر حوزه آمریکا در عفو بین‌الملل گفت: نیروهای امنیتی به جبر بی‌حد برای سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز متوسل شده و معترضان بازداشتی ماه‌ها در شرایط رقت‌آور نگهداری شدند و اصلی‌ترین حقوق آنها از جمله حق دفاع نادیده گرفته شد.

به گفته این مقام، دولت با تحمیل حبس‌های سنگین علیه بازداشت‌شدگان هندوراسی تلاش دارد تا آنها را از حق آزادی بیان بترساند.

انتظار برای اعلام نتایج انتخابات به دلیل تخلف‌ها چندین هفته به طول انجامید اما جنجال پیش از رای‌گیری و زمانی آغاز شد که دادگاه عالی هندوراس یک ممنوعیت قانون اساسی درباره شرکت مجدد در انتخابات را لغو کرد که به هرناندز اجازه نامزدی داد.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: هیچ تحقیقاتی درباره کشتارها یا اتهامات علیه افسران امنیتی صورت نگرفته است.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت، هرناندز و پامپئو درباره مبارزه با فساد و قاچاق مواد مخدر و مقابله با مهاجرت غیرقانونی بحث و رایزنی کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.