روسیا الیوم گزارش داد، این تحولات چند ساعت بعد از آن بود که دمشق، ائتلاف آمریکایی را مسؤول حمله به یکی از مواضع نظامی‌اش در شهرک "الهری" در استان دیر الزور در شرق سوریه و در هم‌جواری مرزهای عراق دانست، این در حالی بود که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و پنتاگون آن را تکذیب کردند.

در واشنگتن یک مسؤول آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان دست داشتن ائتلاف ضد داعش در حمله به یک مقر نظامی در نزدیکی شهر بوکمال سوریه در استان دیر الزور را تکذیب کرد و گفت، این هواپیماهای اسرائیلی بودند که مقر ارتش سوریه را در نزدیکی مرزهای عراق هدف گرفتند نه هواپیماهای آمریکایی.

در عین حال یک مقام آمریکایی دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت، آمریکا دلایلی دارد دال بر اینکه اسرائیل طرفی بود که دست به این حمله زد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود،‌ افزود: طبق دلایلی که داریم، معتقدیم این حمله کار اسرائیل بود.

مقامات آمریکایی می‌گویند، منطقه مورد حمله قرار گرفته محل فعالیت نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه است.

همچنین یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز اظهار داشت، ارتش آمریکا نگران احتمال حمله نیروهای حشد شعبی به نیروهای آمریکایی در عراق در انتقام حمله یکشنبه شب است.

وی افزود: پنتاگون باید به صراحت توضیح دهد که این حمله کار آن نبوده تا از خطرات واکنش انتقام‌جویانه حشد شعبی بکاهد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی هنوز هیچ واکنشی به این حمله صورت نداده است.

درباره حمله اخیر به شرق دیر الزور دیده‌بان حقوق بشر وابسته به مخالفان سوریه نیز از افزایش کشته‌های این حمله به ۵۲ تن خبر داد و گفت، در بین آنها دست کم ۳۰ تن عراقی و ۱۶ تن سوری هستند.

این نهاد اشاره‌ای به نوع هواپیمایی که دست به این حمله زده است نکرد.

نیروهای حشد شعبی نیز در بیانیه‌ای روز گذشته اعلام کردند: هواپیمایی آمریکایی مقر نیروهای حشد شعبی از تیپ‌های ۴۵ و ۴۶، مدافع نوار مرزی با سوریه را با دو موشک هدف گرفت که به شهادت ۲۲ تن و زخمی شدن ۱۲ تن انجامید.

نیروهای حشد شعبی عراق از زمان پایان عملیات علیه داعش، در نوار مرزی بین عراق و سوریه مستقر هستند و تاکنون با اطلاع دولت سوریه و عملیات مشترک عراق در این منطقه حضور داشته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.