رژیم آل خلیفه روند سرکوب و قلع و قمع روحانیون و علمای برجسته بحرینی را وارد فاز تازه ای کرده است. البته از زمان آغاز انقلاب مردمی در بحرین از سال ۲۰۱۱ تاکنون همواره سرکوب روحانیون و برخوردهای ناشایست با آنها در دستور کار مقامات منامه بوده است. با این حال، امروز شاهد آن هستیم که این سلسله اقدامات خصمانه علیه علمای بحرینی بیش از پیش تشدید شده است.

در همین ارتباط، جمعیت «الوفاق» بزرگترین جمعیت معارض سیاسی در بحرین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که علمای شیعه در این کشور، به صورت سازماندهی‌شده هدف گرفته می‌شوند. در این بیانیه ضمن اشاره به نوع فشارها مثل «شکنجه و محاکمه و حتی اعدام، حبس ابد، لغو تابعیت و تبعید» آمده است که مسئولان امنیتی بحرین بیش از ۱۵۶ نفر از روحانیون شیعه را در مسائل مربوط به سخنرانی، رویکردهای عقیدتی و دیدگاه‌های سیاسی، به مراکز بازجویی احضار و ۹۹ نفر از آنها را بازداشت کرده‌اند.

الوفاق افزود که برای بیش از ۵۰ عالم دینی احکام قضایی ظالمانه تا حد اعدام، حبس ابد، لغو تابعیت و پرداخت غرامت نقدی صادر شده است. در بیانیه جمعیت مذکور آمده است که تعداد روحانیون محکوم به اعدام سه نفر، تعداد علمایی که به حبس ابد محکوم شده‌اند هشت نفر و تعداد علمایی که تابعیت آنها لغو شده است ۱۹ نفر از جمله سه عالم برجسته به نام‌های آیت‌الله عیسی قاسم، آیت‌الله محمد سند و آیت‌الله شیخ حسین نجاتی هستند. الوفاق همچنین مخالفت خود با سیاست‌های ظالمانه و تبعیض‌آمیز دولت بحرین را اعلام کرد.

این درحالی است که بیش از یک سال و نیم پیش نیز رژیم آل خلیفه در جدیدترین اقدام در راستای سرکوب انتفاضه مردمی در بحرین و خاموش کردن زبانه آتش اعتراضات گسترده علیه خود ۳ تَن از علمای برجسته این کشور را بازداشت کرده بود؛ شیخ «منیر المعتوق»، شیخ «عزیز الخضران» و شیخ «محمد هادی الغریفی» از علمای برجسته شیعه بحرینی، افراد بازداشت شده بودند. پیشتر از آن نیز شیخ «عیسی مومن» رئیس بخش فرهنگی مجلس اسلامی علما و امام جمعه الدیر بحرین توسط آل خلیفه بازداشت شده بود.

 

بازداشت این علمای برجسته در حالی است که اخیرا رژیم آل خلیفه بر اساس اتهامات واهی علمایی نظیر شیخ «عماد الشعله» و شیخ «یاسین الموسوی» برای انجام برخی تحقیقات احضار کرده بود. در واقع، رژیم آل خلیفه با نگاهی به دور و اطراف خود و بررسی اوضاع دیگر کشورها، به درستی به این نتیجه رسیده است که تا به امروز هیچ انتفاضه مردمی بدون وجود رهبری هدایت‌کننده به سرمنزل مقصود نرسیده است. این رژیم به خوبی می داند که مردم بحرین بدون داشتن افرادی که مسیر را به آنها نشان دهند، قادر به حفظ انسجام خود برای تداوم اعتراضات علیه آل خلیفه نیستند. از همین روی، در اقدامی کاملا تاکتیکی، به جای بازداشت ده‌ها و صدها معترض، به بازداشت شماری از علماء روی آورده است.

رژیم آل خلیفه با دستگیری شمار زیادی از علمای برجسته بحرینی و احضار تعدادی دیگر تلاش می کند تا این پیام را به مخالفان خود برساند که در محاکمه «شیخ عیسی قاسم» جدی بوده و هیچ چیزی نمی تواند آن را از مسیری که انتخاب کرده است، بازگرداند. در واقع می توان سلسله بازداشت های اخیر را در همین راستا تلقی کرد که آل خلیفه قصد دارد زمینه مناسب برای محاکمه این روحانی برجسته شیعی را فراهم آورد. در حال حاضر علمای بحرینی که هدایت‌کننده اعتراضات مردمی هستند، بزرگترین مانع بر سَر راه آل خلیفه برای محاکمه شیخ عیسی محسوب می شوند.

اکثر اتهاماتی که توسط آل خلیفه متوجه علمای بحرینی شده است در «تحریک مردم به انجام اقدامات خشونت آمیز» خلاصه می شود؛ اتهاماتی که هیچگاه به اثبات نرسیدند و تنها با اهداف و اغراض سیاسی و برای سرکوب انتفاضه ۶ ساله مردمی مطرح شده و می شوند. در واقع، خلاصه آنچه که امروز در بحرین می گذرد این است که یک اقلیت حاکم به دنبال تحمیل دیدگاه‌های خلاف خود به اکثریت است؛ حال با تطمیع باشد یا تهدید.

 

از سوی دیگر، با توجه به دخالت های مکرر رژیم آل سعود در بحرین، نمی توان از نقش مخرب سعودیها در تحولات روزها و هفته‌های اخیر این کشور به سادگی عبور کرد. پر واضح است که رژیم سعودی از سرکوب شیعیان در بحرین بهره می‌برد و اگر اینچنین نبود، هیچگاه شاهد حضور گسترده نظامیان این رژیم در بحرین برای سرکوب مردم بی‌گناه نبودیم. هم اکنون نیز به گفته بسیاری از روحانیون برجسته بحرینی از جمله شیخ علی الکربابادی عربستان سعودی همچنان به حضور غیرقانونی و تجاوزکارانه خود در بحرین ادامه می دهد.

در حال حاضر عربستان سعودی در حال سرکوب شیعیان ساکن مناطق شرقی کشور خود است و هرگونه اقدام سرکوبگرانه علیه آنها برای ممانعت از ایجاد انتفاضه در کشور را به کار گرفته و می‌گیرد. در ادامه همین سیاست سرکوبگرانه است که سعودیها انقلاب مردم بحرین را نیز هدف قرار دادند تا بدین ترتیب زبانه‌های آتش این انقلاب به مناطق شرقی عربستان کشیده نشود.

در مسأله اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم رهبر عالی نهضت اسلامی بحرین نیز سعودیها نقش مستقیم ایفا کردند. این سعودیها بودند که مقامات بحرین را مُجاب کردند تا در سرکوب و قلع و قمع روحانی برجسته و کارکشته ای همچون شیخ عیسی قاسم، از الگوی برخورد ریاض با شیخ نمر النمر استفاده کنند. هرچند که به نظر نمی رسد مقامات بحرینی جرأت این را داشته باشند که در برخورد با شیخ عیسی پا را فراتر از این گذاشته و همان سناریوی شیخ نمر النمر را بر روی وی نیز پیاده کنند، چراکه امروز افکار عمومی از هر زمان دیگری بیدارتر شده است.

در هر صورت، مقامات مستبد و دیکتاتور آل خلیفه باید این حقیقت آشکار را درک کنند که نمی‌توانند تمامی علماء و چهره‌های برجسته این کشور را بازداشت و محاکمه کنند. علمای بحرین طی سالهای اخیر ثابت کرده اند که با یکدیگر هم‌صدا بوده و نوعی وحدت و همدلی و همبستگی میان آنها وجود دارد. در طول این سالها هیچگاه شاهد انشقاق در صوف علمای بحرینی نبوده ایم. رژیم آل خلیفه اکنون باید این پرسش را از خود مطرح کند که پس از این قادر به بازداشت چند روحانی و عالم برجسته بحرینی خواهد بود؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.