شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته در گزارشی در خصوص نقض حقوق بشر در هر دو منطقه کشمیر تحت کنترل هند و پاکستان سخن گفته و خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خصوص این موارد در این ایالت شد.

به دنبال انتشار این گزارش، وزارت امور خارجه هند در واکنشی تند گفت: این گزارش به صورت آشکار یک طرفه است و قصد دارد یک داستان دروغین را ترویج کند.

بیانیه وزارت امور خارجه هند همچنین افزود: این گزارش حق حاکمیت هند را نقض کرده است.

هند در این بیانیه تاکید کرد که تمام ایالت جامو و کشمیر بخش جدایی ناپذیر از خاک هند است و پاکستان به صورت غیر قانونی بخشی از خاک هند را اشغال کرده است.

قتل این روزنامه نگار که ناشر و مالک روزنامه مهمترین روزنامه انگلیسی زبان کشمیر بود و توسط افراد ناشناس صورت گرفت باعث جنجال سیاسی بزرگی در کشمیر شد و دولت های هند و پاکستان همدیگر را به دست داشتن در این ترور متهم کردند.

آر کی سینگ یک وزیر ایالت جامو و کشمیر سازمان اطلاعاتی پاکستان را به قتل وی متهم کرد و گفت اسلام آباد تلاش کرده است صدای وی را که بازگو کننده سیاست های غلط آن درباره کشمیر است، خاموش کند. 

در گزارش سازمان ملل هم هند و هم پاکستان به نقض حقوق بشر در این ایالت مسلمان نشین متهم شده اند. برخی بر این باورند که گزارش ها و مصاحبه های این روزنامه نگار هندی در تنظیم گزارش سازمان ملل به شکل حقوقی موثر بوده است.

از سوی دیگر، پاکستان نیز خواستار انجام تحقیقات کامل درباره این قتل از سوی هند شد.

وزارت امور خارجه پاکستان قتل شجاعت بخاری خبرنگار شناخته شده هندی را به گزارش سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر در کشمیر مرتبط دانست.

اما عمر عبدالله سروزیر اسبق ایالت جامو و کشمیر از اقدام پاکستان در سیاسی کردن مساله قتل بخاری انتقاد کرد و اظهار تاسف کرد که پاکستان هیچگاه از ایجاد دردسر برای کشمیر پرهیز نمی کند.

محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان سپس در حساب توئیتری خود نوشت: قتل شجاعت بخاری، خبرنگار ارشد هندی تنها چند ساعت پس از توییت او در خصوص گزارش سازمان ملل در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایالت جامو و کشمیر یک رویداد وحشتناک است که همزمانی آن با انتشار این گزارش سوالات جدی را مطرح می کند. 

وی افزود: هند باید تحقیق کند و عاملان این اقدام را مجازات کند.

این درحالی است که در گزارش سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در منطقه کشمیر تحت حاکمیت پاکستان نیز به همان میزان انتقاد شده است.

شجاعت بخاری سردبیر ۵۱ ساله روزنامه &#۳۹; انقلاب کشمیر&#۳۹; عصر روز گذشته توسط سه فرد ناشناس به ضرب چند گلوله در سرینگر پایتخت تابستانی ایالت جامو و کشمیر به قتل رسید.

وی هنگامی که در حال ترک محل کار خود بود توسط این افراد به قتل رسید. در این حمله دو نگهبان دفتر روزنامه &#۳۹;انقلاب کشمیر&#۳۹; نیز کشته شدند.

امروز صد ها نفر از مردم کشمیر در مراسم خاک سپاری بخاری در سرینگر شرکت کردند.

محبوبه مفتی سروزیر کنونی ایالت جامو و کشمیر، عمر عبدالله و وزیران دولت جامو و کشمیر در این مراسم حضور داشتند. وی با انتشار پیامی این اقدام را بسیار وحشیانه خواند و آن را محکوم کرد.

بخاری یکی از اعضای گروه غیر رسمی مذاکرات صلح با پاکستان بود که سال گذشته با حضور نمایندگان پاکستان در دوبی برگزار شد.

قتل این خبرنگار هندی موج گسترده ای از انتقادات نسبت به فعالیت آزاد شبه نظامیان در جامو و کشمیر و همچنین سرتاسر هند را به دنبال داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.