روسای جمهوری خلق چین میزبان نشست در کنار رهبران روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان در پایان هجدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر ساحلی «چینگ دائو» واقع در استان شاندونگ بیانیه مشترکی را به امضا رساندند.

افزون بر این رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ۱۷ سند همکاری میان کشورهای عضو این سازمان در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، بیماری و آلودگی محیط زیست را امضا کردند.

اگرچه جزییات بیانیه منتشر نشده است اما گفته می شود در این بیانیه به مسائل مربوط به وضعیت سوریه، برجام، اوکراین و شبه جزیره کریمه اشاره شده است.

سران کشورهای عضو شانگهای همچنین از حل و فصل سیاسی بحران اوکراین بر اساس توافق ‌نامه‌های «مینسک» پشتیبانی کردند و اعلام شده است که طرفین از گفت و گوهای آمریکا و کره شمالی برای حل بحران شبه جزیره کره حمایت می کنند و خواستار حمایت بین المللی برای پیشبرد این فرایند شده اند.

سران کشورهای عضو شانگهای با اشاره به افزایش بازگشت شبه نظامیان خارجی از مناطق درگیر خواستار بهبود ساختارهای اطلاع رسانی و تقسیم اطلاعات شده اند و افزوده اند که نباید اجازه داد جوانان جذب افراطیون شوند.

در این بیانیه سرمایه گذاری، بهبود شرایط تجاری و افزایش همکاری ها میان طرفین و توسعه تجارت در بخش های کوچک و متوسط نیز مورد توجه قرار گرفته و بر گسترش همکاری در عرصه گردشگری تاکید شده است.

اعضا شانگهای به طور مشترک با اشاره به آغاز جام جهانی، مسابقات بین المللی ووشو، ماراتن‌های منظم «شانگهای» و روز بین المللی یوگا اعلام کردند برگزاری چنین مسابقاتی به تقویت صلح و دوستی کمک می‌کند.

نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر ساحلی چینگ دائو چین روزهای ۹ الی ۱۰ ژوئن با حضور سران تمام کشورهای عضو این سازمان برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.