ویدیوی سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی ایران به شکلی تقطیع شده که گویی وزیر خارجه می گوید تحریم های آمریکا باز نمی گردد و اجرا نمی شود.

این درحالیست که بررسی و مشاهده ی نسخه ی کاملتر سخنان ظریف که حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است، مشخص می کند که اظهارات او پیش بینی حال و هوا و روزهای کنونی برجام است.

ظریف با مقایسه ی تحریم های آمریکا در دهه ۹۰ میلادی و تحریم های این کشور علیه ایران در دهه بعدی، می گوید واشنگتن در دهه ۹۰ میلادی نتوانست تحریم ها علیه ایران را در سراسر جهان به طور کامل اجرا کند، چراکه اساسا خبری از قطعنامه هایی که در پی مسئله هسته ای صادر شده بود و مقبولیت ما بعد آن، در کار نبود و متحدان نزدیک آمریکا هم حاضر به همراهی ۱۰۰ درصد با واشنگتن در اعمال تحریم ها نبودند.

سخنان ظریف ناظر به توانایی یا عدم توانایی بازگشت تحریم های یکجانبه آمریکا نیست، او اما تاکید می کند که باوجود برجام، اگر امریکا تصمیم به خروج از این توافق بگیرد، شرایط دشوار دهه ۹۰ میلادی برای کاخ سفید مجددا تکرار می شود.

به نظر می رسد پیش بینی ظریف درست از آب درآمده است. اکنون پس از خروج آمریکا از برجام، واشنگتن هیچ ابزار مهمی مثل قطعنامه های متعدد شورای امنیت علیه تهران ( که در زمان احمدی نژاد وضع شدند) را در دست ندارد که بتواند مانند گذشته بر مبنای آن، مقبولیت و مشروعیتی به تحریم های یکجانبه خود بدهد تا باقی کشورها در شرق و غرب از آن پیروی کنند.

نسخه ی کاملتر ویدیوی سخنان ظریف را در زیر بینید:

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.