روزنامه "دی‌ولت" آلمان گزارش داد، "وولفگانگ ایشینگر"، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در سخنانی تأکید کرد که مناقشات تجاری با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تنها یکی از تعداد زیادی مسائل مورد اختلاف بین اروپا و آمریکا است. وی از بحران سخت‌تری نسبت به دوران بوش خبر داد.

وی همچنین گفت که از شروع دوران ریاست جمهوری "دونالد ترامپ"، اختلافات بین اروپا و آمریکا مرتباً افزایش پیدا می‌کند. در موضوعاتی مانند حمایت از آب‌وهوا، ایران، سازمان‌های دو سوی آتلانتیک و تجارت جهانی اساساً علایق و منافع متفاوتی بین این دو وجود دارد.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، بحران دو سوی آتلانتیک فعلی را به‌عنوان یک شکست موقت در تاریخچه غرب ارزیابی کرد. وی همچنین گفت که اختلافات با رئیس جمهور آمریکا بسیار عمیق‌تر از مناقشات درباره جنگ عراق مربوط به ۱۵ سال پیش است و اعتقادات اساسی غرب در آن زمان همچنان دست‌نخورده باقی مانده بود.

"ایشینگر" که سفیر سابق آلمان در واشنگتن هم هست در مصاحبه با خبرگزاری آلمان همچنین تأکید کرد: آن بحرانی که ما حالا داریم بسیار جدی‌تر از آن زمان است، چرا که با آن مبانی اساسی غرب و ارزش‌های غربی دچار تزلزل شده است.

در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ هم آلمان و فرانسه از دنباله‌روی از آمریکا در جنگ عراق اجتناب کردند و این مسئله به مناسبات سخت در دو سوی آتلانتیک منجر شد. جرج بوش، رئیس جمهور وقت آن زمان مدتهای طولانی با متحدان خود صحبت نمی‌کرد.

اخیراً بزرگترین مسائل مورد مناقشه با آمریکا تعرفه‌های گمرکی این کشور روی محصولات فولاد و آلومینیوم و خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران است.

در روز جمعه رئیس جمهور آمریکا در نشست جی‌هفت در کانادا درباره مسائل مورد اختلاف با مهم‌ترین متحدان خود از جمله صدراعظم آلمان بحث و مذاکره خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.