حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به لزوم عدم اعتماد به کشورهای اروپایی که یکی از محورهای اصلی  سخنان رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام خمینی (ره) بود،  گفت:  رفتار اخیر سران کشورهای غربی‌ها نشان داد که ‌آنها اهل دادن تضمین به ایران نیستند.

وی افزود: خانم موگرینی در روزهای اخیر  به صراحت اعلام کرد که اروپا هیچ‌گاه به خاطر ایران در مقابل آمریکا نمی‌ایستد. این حرفی است که رهبران فرانسه و آلمان نیز بازگو کرده اند. بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان به کشورهای اروپایی در چارچوب برجام اعتماد کرد. 

به گفته شریعتمداری،‌ اینکه آمریکا حاضر شد به آن راحتی از برجام خارج شود به دلیل اطمینانی بود که از کشورهای اروپایی گرفته بود و اروپایی‌ها به آمریکا اطمینان داده‌ بودند که پس از خروج این کشور از برجام،‌ تمامی خواسته‌های آمریکا را به نحوی دیگر از ایران طلب خواهند کرد.

**کشورهای اروپایی، خواسته‌های دولت آمریکا را با ادبیاتی دیگر تکرار می‌کنند

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: دولت جدید آمریکا از ابتدا حرفش این بود که علاوه بر محدودیت‌هایی که در بحث هسته‌ای به واسطه برجام به ایران تحمیل شده، ایران باید مسائل موشکی و منطقه را نیز  به برجام اضافه کند که  اروپایی‌ها نیز این خواسته را با ادبیات دیگر بازگو می‌کنند. بنابراین دلیلی ندارد که ما هم تحریم‌های ظالمانه را تحمل کنیم و هم فعالیت‌های هسته‌‌ای‌مان را به حالت تعلیق نگه داریم. 

وی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان به صراحت گفتند که این خواب آشفته کشورهای غربی که هم تحریم‌ها باقی بماند و هم فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعلیق باشد،‌ تعبیر نمی‌شود یک واقعیت بیرونی دارد و به این معنی است که قرار بر این بود که نتیجه مذاکرات برای ایران به برداشته شدن تحریم‌ها منجر شود و اگر قرار باشد که تحریم‌ها باقی بماند دیگر دلیل ندارد که فعالیت هسته‌ای ما محدود بماند. 

شریعتمداری با بیان اینکه ما شاهد این واقعیت هستیم که مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در سال 82 در حال تکرار شدن است، یاد‌آور شد: در آن مذاکرات نیز وقتی اروپایی‌ها اطمینان پیدا کردند که فعالیت هسته‌ای ایران به حالت تعلیق در‌‌آمده، خواسته‌های خود را افزایش دادند و از ایران درخواست کردند که فعالیت‌ هسته‌ای خود را به طور کلی متوقف کند. 

به گفته وی،  تنها راه مقابله با اروپایی‌ها ایستادگی در برابر خواسته‌های نامشروع آنهاست. در واقع ما باید تمام تلاش خود را به کار بندیم تا ضربه پیش دستانه‌‌ای به طرف‌های غربی وارد کنیم تا آنها مجبور شوند که از خواسته‌های غیر متعارف خود عقب نشینی کنند. 

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی که از عملیاتی شدن اقدامات لازم برای دستیابی به 190 هزار سو خبر داده است، گفت: باید از این سوال را از ایشان پرسید که  چرا پس از خروج آمریکا از برجام اقدامی از سوی دولت و سازمان انرژی اتمی  صورت نگرفت. مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان در زمان مذاکرات هسته‌ای می‌گفتند که قطعنامه 2231 تضمین برجام است و با خروج آمریکا از برجام این قطعنامه نقض شده ولی متاسفانه دولت به این نقض عهد آشکار واکنش درخوری نشان نداد.

شریعتمداری تاکید کرد: آمریکا کلاه گشاد برجام را سر ایران  گذاشت و حالا اروپا همان کلاه را به دست خودمان داده و می‌گوید خودتان این کلاه را سرتان بگذارید. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.