«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهونیستی در سفر سه روزه به اروپا و دیدار با رهبران سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان در تلاش است تا ضمن کاهش تنش ها میان دو طرف بر تصمیم گیری اروپا در زمینه حمایت از توافق هسته ای تاثیرگذار باشد.

اختلافات تل آویو و رهبران اروپایی تنها به برجام محدود نمی شود و حقوق فلسطینی ها، شهرک سازی در اراضی اشغالی و تحریم های اروپا علیه کالاهای اسرائیلی و موضوع انتقال پایتخت از تل آویو به بیت المقدس از دیگر موضوع هایی هستند که در این سفر نتانیاهو باید در مورد آن ها پاسخ هایی را داشته باشد.

**حمله نتانیاهو به سنگر اروپایی برجام

در حالی که رهبران اروپایی به شدت از اجرای توافق هسته ای حمایت می کنند و به دنبال ارائه راهکارهایی برای حفظ آن هستند نتانیاهو امیدوار است این شرایط را تخریب کند. وی سعی می کند دیدگاه رهبران اروپایی را به رویکرد و خواسته های رئیس جمهوری ایالات متحده نزدیک کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این سفر نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست تا هر چه بیشتر پایتخت های اروپایی را متقاعد سازد که با حداکثر فشار بر ایران، امتیازات حداقلی را به تهران در حوزه های سیاسی و تجاری ارائه کنند.

«گاردین» در گزارشی سفر دوره ای نتانیاهو به اروپا را با هدف لابی با رهبران قاره سبز علیه ایران توصیف کرد و نوشت: نخست وزیر اسرائیل امیدوار است تا با فشار بر «آنگلا مرکل»، «امانوئل مکرون» و «ترزا می» آن ها را از ایران دور کند.

وی در این سفر تلاش می کند تا موضوع رابطه و حضور ایران در سوریه را هم با این رهبران مطرح کند.

اهمیت این سفر از نظر نتانیاهو به اندازه ای بالا است که وی پیش از سفر عنوان داشت: «من در دیدار با سه رهبر اروپایی در مورد دو موضوع گفت وگو می کنم: ایران و ایران».

این روزنامه انگلیسی با اشاره به نزدیکی سیاسی و تفکراتی ترامپ با رهبران رژیم صهیونیستی در مورد ایران آورده است: نخست وزیر تندروی اسرائیل از زمان امضای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران رایزنی های گسترده ای را علیه ایران و این توافق به کار بست. این تلاش ها به ویژه پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیشتر هم شد.

براساس این گزارش هماهنگی ترامپ و نتانیاهو به اندازه ای بوده است که نخست وزیر اسرائیل اندک زمانی پیش از اعلام خروج کاخ سفید از برجام به وسیله ترامپ، مجموعه ای از اسناد را به نمایش گذاشت و اتهام هایی را علیه ایران تکرار کرد.

این در حالی است که سه کشور اروپایی از همان زمان تاکنون با ابراز تاسف و نگرانی از این اقدام واشنگتن، بر پایبندی و ادامه اجرای برجام تاکید کرده اند.

این روزنامه انگلیسی افزود: به رغم اتهامات آمریکا و اسرائیل، روز دوشنبه «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد ایران به توافق برجام پایبند است و بازرسی ها در محل های مورد نظر آژانس بدون توقف انجام می شود. وی حتی ادعای برخی مقام های آمریکا و اسرائیل در مورد همکاری نکردن ایران را تکذیب کرد.

تارنمای شبکه تلویزیونی ان.بی.سی نیوز با بیان اینکه نتانیاهو تاکنون در زمینه مخالفت با برجام ناموفق بوده است، افزود: رهبر اسرائیل در این زمینه یک متحد برای خود پیدا کرد و آن هم رئیس جمهوری آمریکا بود که کمتر از یک ماه پیش از توافق خارج شد. هر دو رهبر امیدوار بوده اند خروج واشنگتن از توافق، همه دیگر امضاکنندگان را متقاعد سازد تا به خواسته های ترامپ در برجام تن دهند.

خبرگزاری فرانس پرس هم اعتقاد دارد با وجود تهدیدهای ترامپ علیه دیگر امضاکنندگان برجام سه رهبر اروپایی در کنار روسیه و چین از برجام حمایت می کنند و آن را برای کنترل مسابقه تسلیحاتی در منطقه ضروری می دانند و به همین دلیل بر حفظ بقای آن تاکید دارند.

چند روز قبل وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با همتای چینی خود تصریح کرد: «برلین تمایل دارد تا در توافق هسته ای باقی بماند و مطمئن باشد که ایران هم به اجرای آن ادامه می دهد».

در این نشست مشترک مطبوعاتی وزیر امور خارجه چین هم ضمن غیر قابل اعتماد دانستن ایالات متحده، انتقادهای تندی به سیاست های دونالد ترامپ در امور جهانی مطرح کرد.

**موضوع های جنبی در سفر نتانیاهو به اروپا

اگرچه توافق هسته ای ایران مهمترین محور نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اروپا عنوان می شود اما رسانه ها در غرب اعتقاد دارند اروپا منتظر شنیدن پاسخ هایی از سوی نتانیاهو در زمینه مسائل مهم اراضی اشغالی است.

به نوشته گاردین، نتانیاهو ۶۸ ساله در این سفر با پرسش ها و انتقادهایی در زمینه پاسخ آتشین ارتش اسرائیل به تظاهرات کنندگان در غزه روبرو خواهد شد. واکنش خشونت بار ارتش این رژیم در چند هفته اخیر موجب مجروح شدن هزاران نفری شد که به اطراف مرزهای غزه آمده بودند تا نارضایتی خود را از سیاست های اسرائیل و محاصره این منطقه نشان دهند. در این تحولات ۱۲۰ ساکن غزه جان خود را از دست دادند.

گزارش شبکه تلویزیونی ان.بی.سی هم ذهن نتانیاهو در سفر به اروپا را مملو از موضوعات مربوط به ایران دانست و افزود: اسرائیل ضمن انتقاد از توافق هسته ای و ادامه اجرای آن، نگران حضور ایران در سوریه است و این موضوع را در پایتخت های اروپایی مطرح خواهد کرد.

روزنامه دیلی تلگراف نیز اعتقاد دارد نتانیاهو حضور ایران در سوریه را تهدید وجودی برای اسرائیل می داند. وی حتی در یک نشست خبری تئاترگونه مدعی شد اسنادی را در زمینه سیاست های ایران در اختیار دارد.

به نوشته فرانس ۲۴، آلمان به صورت سنتی مهمترین متحد اروپایی تل آویو به شمار می رود و عمده ترین دلیل آن هم مسائل مربوط به موضوع هولوکاست بوده است. با وجود این رابطه دیرینه، اکنون تنش های گوناگونی میان دو طرف وجود دارد. مرکل بارها از توسعه شهرک ها در مناطق اشغال شده فلسطینی انتقاد کرده است و آن را اقدامی دانست که آینده صلح و ابتکار تشکیل دو دولت را در منطقه نابود می سازد.

گزارش روزنامه دیلی تلگراف هم آورده است آلمان خواستار تحقیقات مستقل در زمینه کشته شدن ده ها نفر از ساکنان غزه است که در چند هفته اخیر مورد هدف گلوله های سربازان اسرائیلی قرار گرفته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.