سید شهاب الدین صدر در دهمین مجمع عمومی حزب اسلامی ایران زمین گفت: ما بیش از ۲۰۰ حزب قانونی در کشور داریم. احزاب سیاسی در کشور ما قانون و سازو کار دارند. الان طبق قانون تا چهاردهم خردادماه باید مجمع‌شان تشکیل شود. احزاب در کشور ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده اند.

وی تاکید کرد:  با احزاب کارآمد در دنیا خیلی فاصله داریم. تعداد معدودی کشور هستند که مثل ما تعداد احزاب این‌چنین زیاد باشد. کارکرد احزاب بسیار مهم است. مدیران کشور از دل این احزاب باید بیرون بیایند. حزب قدرتمندی که پس از انقلاب شکل گرفت حزب جمهوری اسلامی بود و الان هم بسیاری از این تشکل‌ها واحدهای تخصصی حزب جمهوری اسلامی هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: در کشور ما هر مشکلی که باشد چالش‌های جدیدی بوجود می آید.

وی با اشاره به کتک زدن دخترها یا مشکل پیش آمده برای دانش آموزان  در مدرسه و سایر مسائل گفت: در پی این مسائل چالشی برای نظام بوجود می‌آورد.

صدر در ادامه افزود: آمریکا بدهکارترین دولت جهان است اما کسی نمی‌گوید حکومت امریکا تغییر پیدا کند. دعواهای مجلس آنان بسیار جنجالی است و مثل ما مجلس خاموشی ندارند اما از تغییر قانون اساسی حرفی نمی‌زنند و حکومت‌شان دست به دست می‌شود اما نسبت به عزل حکومت حرفی نمی‌زنند.

وی با اشاره به دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی گفت: دولت خاتمی اصلاح‌طلب بود و اصولگرایان با او مخالف بودند اما باید برنامه‌ها با هم رقابت کنند نه خود افراد.

صدر در ادامه تاکید کرد: در هر مساله‌ای که برای کشور ما چالشی رخ می‌دهد قانون اساسی ما مشکل دارد که یکی از اشکالات آن به دلیل نبود احزاب در کشور است. در کشور ما که میانگین هردو سال انتخابات داریم ضرورت حضور احزاب قانونی بیش از هر جای  دیگر حس می‌شود که باید نخبگان را بررسی کنند. ما در کشورمان نیازمند توسعه سیاسی هستیم که نقش احزاب اهمیت دارد. با افطاری دادن که کار احزاب حل نمی شود.

این فعال اصولگرا با اشاره به سه چالش احزاب گفت: اولین چالش دولت‌ها هستند. دولت‌ها با توجه به تفاوت افکارشان احزاب را برنمی‌تابند و به جای اینکه به کارشناسی‌ها و دلسوزی‌های احزاب تن بدهند این کار را نمی‌کنند که در نتیجه معضل اجتماعی رخ می‌دهد. مشکلی در کازرون پیش می‌آید که نباید به این چالش کشیده شود اما در کشور ما چون این ساختار اشکال دارد و فکر می‌کنند که احزاب دردسر درست می‌کنند این مشکل پیش‌ها پیش می آید.

وی متذکر شد: ما احزاب دولت‌ساز داریم. خاتمی حزب مشارکت و مرحوم هاشمی حزب سازندگی را ساخت. البته وقتی دولتی کنار برود آن حزب هم کنار می‌رود و قدرتش را از دست می‌دهد. برخی احزاب وابسته به قدرت‌ها هستند. وقتی حزبی بودن ضد ارزش باشد یک ضعف است.

صدر مردم را دومین چالش دانست و خاطرنشان کرد: منظورم آحاد مردم نیست. مردم نگاه‌شان به احزاب مثبت نیست. تنها حزبی که قبل از انقلاب دارای چارچوب بوده حزب توده بوده و سابقه فکری مناسبی نسبت به احزاب وجود ندارد. الان بهتر شده اما هنوز باید بهتر شود.

این فعال اصولگرا احزاب و نهادهای مدنی را سومین چالش برشمرد و گفت: دوم خرداد تا آمد سرکار همه را حذف کرد. دولت بعد از خاتمی همه اصلاح‌طلبان را کنار گذاشت. این عملکرد بد خود احزاب است. تا زمانی که احزاب نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند موفقیت حاصل نمی شود. ما در کشورمان اگر بخواهیم مشکلات‌مان حل شود باید جریانات سیاسی همدیگر را به رسمیت بشناسند. ما رقابت می‌کنیم تا سرحدی که طرف مقابل را حذف کامل کنیم و این اشتباه‌ترین تفکر است. مردم نظرات‌شان را در رأی دادن می‌گویند که مطلق نیست.

وی در پایان گفت: در همین انتخابات چند روز پیش در مجلس آقای عارف نزدیک به نصف رأی آوردند اما آقای لاریجانی رئیس شد. حالا نمی‌شود که طرفداران عارف را نادیده گرفت و حذف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.